Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Dengan Motivasi Belajar Sebagai Mediator

Survei Terhadap Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kuningan

Authors

  • Anisya Numimit Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kuningan
  • Iskandar Iskandar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kuningan
  • Atin Nuryatin Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.37304/jpips.v15i2.11915

Keywords:

Learning achievement, Teacher competence, Learning motivation

Abstract

The researcher conduct this study motivated by the results of students’ achievement on Economic daily tests are mostly still below average or as known as Minimum Completeness Criteria (KKM). This research aims to find out the influence of teachers’ competence on students’ learning achievement with learning motivation as a mediator in economic subjects. The researcher use survey as the research method. To obtain the data, the researcher use the questionnaire as the main instrument in this research. The research objectives in this research are as follows: learning achievement; teacher competence; and learning motivation. Meanwhile, the research objectives are Class X students SMAN 2 Kuningan with 139 samples. For the analysis technique, the researcher use multiple regression analysis with mediation. The results of the analysis show: (1) a general description of learning achievement is in the sufficient category, teacher competency is in the moderate category, also learning motivation is in the moderate category; (2) teacher competency has a positive influence on students’ learning achievement; (3) learning motivation partially mediates the influence of teacher competence on students’ learning achievement in the economic subject

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, L. (2013). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi di SMA Negeri 14 Bandung (survei pada siswa kelas XI IPS)”. Repository.upi.edu.

Ardhianti, N. (2019). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar dengan Mediasi Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi (Survey Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Kota Bandung Wilayah D). Bandung: repository.upi.edu.

Arifauzan, B. (2020). Efek Mediasi Motivasi Belajar pada Pengaruh Pedagogical Content Knowledge (PCK) Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Negeri se-Kabupaten Indramayu. Bandung: repository.upi.edu.

Asep Jihad dan Abdul Haris. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

GTK, P. (6565/B/GT/2020). Model Kompetensi Guru.

Malasari, S. (2020). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Profesional Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa dan Implikasinya Terhadap Prestasi Belajar Siswa.

Mulyasa. (2007). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Remaja Roskarya.

Sardiman, A. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sartika, E. (2018, July 11). 3 Pola Komunikasi Antara Guru dan Murid Dalam Proses Belajar Mengajar. Diambil kembali dari PakarKomunikasi.com: https://pakarkomunikasi.com

Suryabrata, S. (2003). Metode Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005. (2005).

Zanty, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa di STKIP Siliwangi Bandung. FKIP STKIP Siliwangi Bandung.

Downloads

Published

2023-12-21