Penggunaan Media Aplikasi Digital Webtoon Pada Pembelajaran Menulis Cerpen di SMA Negeri 4 Cimahi Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Lita Dewi Safitri Universitas Pasundan
  • Dheni Hermaen Universitas Pasundan
  • Yeni Cania Puspita Universitas Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14313

Keywords:

Idea, short story writing, webtoon, mann whitney

Abstract

This study examines the use of webtoon application media in learning Indonesian, especially in short story texts. The purpose of this study is to find out how effective the media is in helping students' difficulties in finding and developing ideas for writing. The data collection process was carried out by means of observation and pretest-posttest tests were carried out on students. The results of the data that have been obtained are then analyzed and processed using Descriptive Analysis techniques, normality tests, homogeneity tests, Wilcoxon tests and Mann Whitney tests via SPSS. The results of the output tabeil theist statistics on the Mann Whitney test show that the Asymp. Sig. (2-taileid) of 0.000 < 0.05. Based on the decision making criteria, if the Asymp. sig. <0.05, the hypothesis is accepted and thus it can be concluded that the webtoon application media is effectively used and helps students in learning to write short story texts at school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atika, Aulia Ika. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menulis Drama dengan Webtoon di Kelas VIII SMP. Tesis. Universitas Lampung.

Datu, Y. L., Nyoto, N., Diplan, D., & Manesa, F. X. (2023, April). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Dengan Menggunakan Metode Tanya Jawab Berbantuan Media Gambar Berseri Pada Peserta Didik Kelas IV-A Di SDN 8 Menteng Palangka Raya. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 31-41).

Febrianti, Tina Lusi. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas IX SMPN 4 NARMADA Tahun Ajaran 2016-2017. Skripsi. Universitas Mataram.

Indriani, M. S. 2019. Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Fantasi dengan Penggunaan Video Cerita. Bali: Undiksha.

Laili, A. P., Sabhan, S., & Hermawan, S. (2020). Keterampilan menulis cerpen berdasarkan komik webtoon siswa kelas IX-D MTSN 2 Kota Banjarmasin. LOCANA: JURNAL TUGAS AKHIR MAHASISWA, 3(1), 10-21.

Misnawati, M., Asi, Y. E., Anwarsani, A., Muslimah, S., Ummi, U., & Lathifah, N. (2024). Kalimat Efektif dalam Bahasa Indonesia untuk Sukses Berkomunikasi. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 245-256.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk Keperluan Akademik Era DIGITAL. Yayasan DPI

Musfiroh, Daraini. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V SD Negeri Sinduadi 1 Kecamatan Mlati Kabupaten Sleman Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Universitas Negeri Y ogyakarta.

Rachman, Rizki Nurpiana. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Melalui Penggunaan Media Audiovisual Tayangan “Televisi Cermin Kehidupan” TRANS 7. Jurnal Diksatrasia, Vol. 1, No. 1

Rahmawati, S. (2014). Pembelajaran ppkn sd. Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar Universitas PGRI Yogyakarta

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sapriline, S., Mardiana, D., & Simpun, S. (2023). Model Terpadu Buku Cerita Rakyat, Ungkapan dan Peribahasa Berbahasa Dayak Ngaju-Indonesia untuk Sekolah Dasar. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 201-213.

Umar, Seniwati. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen dengan Strategi Copy The Master Melalui Media Audiovisual pada Siswa Kelas IXa SMP Negeri 2 Tolitoli. Jurnal Kreatif Tadulako Online, Vol. 4, No. 6.

Published

2024-06-22

How to Cite

Lita Dewi Safitri, Dheni Hermaen, & Yeni Cania Puspita. (2024). Penggunaan Media Aplikasi Digital Webtoon Pada Pembelajaran Menulis Cerpen di SMA Negeri 4 Cimahi Tahun Pelajaran 2022/2023. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 4(2), 183–192. https://doi.org/10.37304/enggang.v4i2.14313