Penggunaan Media Short Movie dalam Pembelajaran Kata Baku Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Tri Guna Bhakti Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i1.18122Keywords:
Media Usage, Short Movie, Standard Word, IndonesianAbstract
The factor that causes students' low understanding of standard words is the lack of application of media carried out in learning about standard words. Teachers usually only use LKS or thematic books in delivering learning materials, especially standard word materials. At this time Indonesian is sometimes pronounced well and correctly. Caused by the surrounding environment that is difficult to apply in everyday life. Indonesian is very important in everyday life for pronunciation and writing. The purpose of this study is todescribe the use of Short Movie media in learning standard words grade IV SD Tri Guna Bhakti and describestudents' mastery of standard words after learning using Short Movie learning media. The object of this study was grade IV students at SD Tri Guna Bhakti Surabaya totaling 28 students. This research method uses qualitative descriptive research methods. Research with this approach aims to provide a detailed, thorough, and contextual picture of the phenomenon under study. The data collection method used by the author is observation and interview. Based on the results of the research conducted, it was concluded that by using Short Movie media in learning standard words Indonesian, grade 4 students at SD Tri Guna Bhakti Surabaya can be actively involved, visualize the use of standard words in relevant contexts, and develop understanding and application of standard words in everyday life.
Downloads
References
Asyhari, W. (2013). Media Short Movie Terhadap Pembelajaran Maharah Al- Istima’ Dan Maharah Al-Kalam Di SMP Muhammadiyah 1 Godean Yogyakarta. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Arab, 1–16.
Devianty, R. (2021). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Dalam Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 1(1), 24–35. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/eunoia/article/view/1136
Fitrianto, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Kalimat Efektif Menggunakan Kosakata Baku Melalui Metode Latihan pada Siswa Kelas III. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1538–1543. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1542
Gresheilla, R. S., Femmy, F., Simpun, S., & Diplan, D. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Pada Peserta Didik Kelas IV-A SDN 6 Menteng Tahun Pelajaran 2022/2023. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(2), 137-149.
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS, 1-215.
Jayanti, M. D. (2017). Pengaruh Penguasaan Kosa Kata Dan Pemahaman Bacaan Terhadap Keterampilan Menulis Narasi. Journal, 2(2), 204–214.
Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81.
Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk Keperluan Akademik Era DIGITAL. Yayasan DPI.
Ningrum, V. (2020). Penggunaan Kata Baku Dan Tidak Baku Di Kalangan Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Yogyakarta. Jurnal Skripta, 5(2), 22–27. https://doi.org/10.31316/skripta.v5i2.398
Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). gue.
Rahmadani, I., Linarto, L., Purwaka, A., Misnawati, M., & Veniaty, S. (2024, May). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan dalam Alternate Universe Romansa Kota Bandung Pada Platform Twitter Karya Noaprile dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMP. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 3, No. 1, pp. 39-52).
Setiawati, S. (2016a). Penggunaan Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Dalam Pembelajaran Kosakta Baku Dan Tidak Baku Pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 8 (44-51).
Setiawati, S. (2016b). Penggunaan Kamus Besar Dalam Pembelajaran Kosa Kata Baku Dan Tidak Baku. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 2(1), 44–51.
Sidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In CV Nata Karya (Vol. 53, Issue 9). Ponorogo: CV Nata Karya. http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf
Yanesupriana, Y., Purwaka, A., Perdana, I., Frianto, D., & Nitiya, R. (2022, May). Kesalahan Pemakaian Ejaan dan Diksi pada Media Luar Ruang di Kota Palangka Raya. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 124-133).