Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Berceramah
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22178Keywords:
SIUUL Model, Lecture Ability, Learning Process, Re-examination Information System, Speaking AbilityAbstract
The aim of this research is to describe the SIUUL model which is a speaking and reading learning model based on humanitarian philosophy, with stages of learning development based on Islamic values and interpersonal intelligence in learning Public Speaking in giving lectures. This research is research using a qualitative approach in the form of observations directly and ask questions to the audience. The object of this research is through informants who provide research data through interviews and documentation. In implementing the SIUUL model, it is hoped that it can help individuals from various backgrounds to develop abilities in lecturing methods. With this technology-based approach, we can provide solutions that are more affordable and accessible to many people.
Downloads
References
Andraeni, M., Sutisna, Y. H., Desi, A. R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL untuk mengembangkan kecakapan berpidato. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2330–2335. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1844
Andrea, K., Dan, H., Di, P., & Kelas, S. M. A. (1988). Analisis nilai moral pada novel Ayah, 1–9.
Ariani, S., Asmarany, A., Herawati, E., Ririn, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan bercerita menggunakan boneka tangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3752–3757. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2089
Arulampalam Kunaraj, P., Chelvanathan, P., Ahmad, A. A. B., & Yahya, I. (2023). [No title]. Journal of Engineering Research.
Astuti, R. Z. E. N., & Mulyanto, Y. (2023). Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 66–73.
Gofur, A. (2018). Implementasi metode tartili dalam meningkatkan keterampilan membaca Al-Qur’an di TPQ Darul Hidayah Kesilir Wuluhan Jember tahun pelajaran 2017/2018.
Hidayati, H. (2022). Belajar pembelajaran dalam metode ceramah [Thesis, Thesis Commons].
Karimah, F., & Watini, S. (2023). Meningkatkan keterampilan berbicara melalui model SIUUL berbasis video keteladanan kepada Kelompok A di TK Islam Karimah Jatiranggon Bekasi, 7, 25109–25118.
Kusuma, F. N. H. (2019). Peningkatan proses dan hasil belajar Pendidikan Agama Islam melalui metode bernyanyi (Penelitian tindakan kelas pada siswa kelas VIII B SMPN 4 Tulakan Pacitan) [Skripsi, IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/7256/
Nurlaili. (2018). Al Fitrah: Sumber belajar dan alat permainan untuk pendidikan anak usia dini. Al Fitrah, 2(1), 229–241.
Rahmaniati, R., Kholisotin, L., & Rachmawati, V. P. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar Bahasa Arab dengan menggunakan media pembelajaran wayang kreasi pada peserta didik kelas III A MIN 2 Kota Palangka Raya tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Hadratul Madaniyah, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.33084/jhm.v6i1.876
Ramadani, A., Albar, I. A. F., Novitasari, P., Dhelima, I., & Watini, S. (2023). Implementation of SIUUL for developing English speech skills. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 5018–5024. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.2508
Retnowati, L., Kaeski, Y. T., Janah, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam meningkatkan kemampuan membaca huruf hijaiyah di TKIT Nur Sa’adah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3072–3078. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1957
Sahlia, S., Herlina, Y., Cahyani, F., Sunandar, K., & Watini, S. (2023). Implementation of the SIUUL model in developing speaking skills through role-playing centers in children aged 4–5 years at SPSN Bale Bermain Abdi Praja Cilincing North Jakarta. Jurnal Scientia, 12(1). http://infor.seaninstitute.org/index.php
Savira, A. N., Fatmawati, R., Rozin, Z. M., & Eko, S. M. (2018). Peningkatan minat belajar siswa dengan menggunakan metode ceramah interaktif. Factor M, 1(1), 43–56. https://doi.org/10.30762/f_m.v1i1.963
Shofa, S., & Watini, S. (2023). Penerapan model SIUUL dalam meningkatkan anak usia dini berkebutuhan khusus dalam kemampuan berbicara. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6994–6999. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2844
Siswoyo, E., Tinggi, S., Buddha, A., Raden, N., Wonogiri, W., Tengah, J., & Sutta, U. (n.d.). Analisis metode ceramah Dharmaduta. Jurnal Pendidikan Agama Buddha, 4(1), 1–11.
Syifa, P. S. B. N., Arifin, Z., Siburian, O. K., Fitrian, M. W., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan manajerial briefing. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3718–3723. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2084
Watini, S. (2022). Problematika pembelajaran daring berbasis teknologi informasi pada PAUD di masa pandemi COVID-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5564–5574. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3161
Zuhdiah, & Eliyanti, N. A. (2022). Implementasi metode ceramah plus pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VIII SMP Negeri 2 Tinambung. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 1784–1789.