Pancasila sebagai Landasan Pendidikan dan Penanggulanggan Pengangguran

Authors

  • R. Mumu Abdul Muthi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ridha Aviani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Supriyono Supriyono Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.12985

Keywords:

Pancasila Education unemployment

Abstract

This research raises the topic "Pancasila as a Foundation for Education and Overcoming Unemployment" with the aim of understanding the foundation of education in Pancasila. Through literature study methods, we have identified Pancasila, education and unemployment. Pancasila is the ethics and morals of the Indonesian nation in the sense that it is the common core of the various morals that are actually found in Indonesia that are able to overcome all factionalism in Indonesia. Pancasila is the basis of the national philosophy as well as the Indonesian nation's philosophy of life, in fact it is a systematic, fundamental and comprehensive set of values. So silila is a unity that round and intact, hierarchical and systematic. The results of this research highlight the importance of understanding and maintaining values in the context of Pancasila in order to strengthen the moral and ethical foundations of Indonesia's national development.

References

Adriyanto, A., Prasetyo, D., & Khodijah, R. (2020). Angkatan kerja dan faktor yang mempengaruhi pengangguran. Jurnal Ilmu Ekonomi & Sosial Unmus, 11(2), 463–440.

Alpian, Y., et al. (2019). Pentingnya pendidikan bagi manusia. Jurnal Buana Pengabdian, 1(1), 66–72.

Amelia, L., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai Pancasila sebagai pendidikan moral bagi anak bangsa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 1(5), 193–197.

Azizah, A. (2017). Studi kepustakaan mengenai landasan teori dan praktik konseling naratif. State University of Surabaya.

Budiani, N. W. (2007). Efektivitas program penanggulangan pengangguran karang taruna “eka taruna bhakti” desa Sumerta Kelod Kecamatan Denpasar Timur Kota Denpasar. Jurnal Ekonomi dan Sosial, 2(1), 49–57.

Cahyati, S. C. A., et al. (2023). Analisa pengangguran di Provinsi Kalimantan Tengah. Trending: Jurnal Manajemen dan Ekonomi, 1(1), 47–55.

Cathrin, S. (2019). Pancasila sebagai landasan etis pendidikan di Indonesia. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2).

Franita, R., Harahap, A. F. D., & Sukriah, Y. (2019). Analisa pengangguran di Indonesia. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 6(1), 88–91.

Giri, I. P. A. A., Ardini, N. L., & Kertiani, N. W. (2021). Pancasila sebagai landasan filosofis pendidikan nasional. Sanjiwani: Jurnal Filsafat, 12(1), 116–126.

Ishak, K. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi pengangguran dan implikasi terhadap indeks pembangunan di Indonesia. Iqtishaduna: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 7(1), 22–38.

Kartini, D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Pancasila dalam pendidikan sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 3(1), 113–118.

Lestari, M. D., & Nursalim, M. (2020). Studi kepustakaan faktor-faktor penyebab “school refusal” di sekolah dasar. Jurnal BK Unesa, 11(4), 565–582.

Muslim, M. R. (2014). Pengangguran terbuka dan determinannya. Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan, 15(2), 171–181.

Pristiwanti, D., et al. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915.

Putra, F. S. D., Febrian, A., & Musa, M. (2023). Pancasila sebagai landasan filosofis kebijakan pendidikan nasional di era revolusi industri 4.0. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 5(2), 501–507.

Putri, G. E., Misnawati, M., Syahadah, D., Sari, Y., Ummy, R., & Nurfitria, I. (2023). Pengamalan nilai profil pelajar Pancasila dalam proses pembelajaran pada era digital di SMPN 6 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 171–190.

Ramadhan, M. A., et al. (2022). Peranan Pancasila di era globalisasi. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(03), 78–84.

Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila dalam pendidikan di Indonesia menuju bangsa berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82–89.

Sudarso, S. (2006). Pengembangan sistem filsafat Pancasila. Jurnal Filsafat, 16(1), 42–56.

Sujana, I. W. C. (2019). Fungsi dan tujuan pendidikan Indonesia. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39.

Sutono, A. (2015). Meneguhkan Pancasila sebagai filsafat pendidikan nasional. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1).

Syafe’i, I. (2015). Tujuan pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 151–166.

Wibowo, B. A. (2020). Pancasila sebagai landasan filosofi pendidikan karakter Kurikulum 2013. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 10–19.

Yulistiyono, A., et al. (2021). Bonus demografi sebagai peluang Indonesia dalam percepatan pembangunan ekonomi. Penerbit Insania.

Downloads

Published

2025-07-08

How to Cite

R. Mumu Abdul Muthi, Ridha Aviani, & Supriyono Supriyono. (2025). Pancasila sebagai Landasan Pendidikan dan Penanggulanggan Pengangguran . ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 705–715. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.12985

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.