Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi pada Materi Teks Biografi Bahasa Indonesia Kelas X SMA
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21951Keywords:
Differentiated Learning, Indonesian Language Learning, Biographical TextAbstract
The aim of this research is to explain the implementation of differentiated strategies in learning Indonesian biographical text material for class X SMA. This research uses descriptive qualitative research methods to obtain research data in the form of information regarding the application of differentiated strategies in learning biographical text material. This research involved Indonesian language subject teachers as research respondents. Research data was obtained through observation and interviews with respondents. This research uses interview guides and observation guides as research instruments. The research results show that the implementation of differentiated strategies in learning biographical text material at Ta'allumul Huda Bumiayu Islamic High School has been implemented well. The application of differentiated learning that is carried out includes three components, including differentiation of content, process and product components. The implementation of differentiated learning has been proven to be able to increase students' motivation in participating in learning activities.
References
Elviya, D. D., & Sukartiningsih, W. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka pada pembelajaran Bahasa Indonesia kelas IV sekolah dasar di SDN Lakarsantri I/472 Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 11(8), 1–14.
Jatmiko, H. T. P., & Putra, R. S. (2022). Refleksi diri guru Bahasa Indonesia dalam pembelajaran berdiferensiasi di sekolah penggerak. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 224.
Kriswanto, M., & Fauzi, N. B. (2023). Inovasi diferensiasi produk dengan metode alih wahana pada materi teks laporan hasil observasi. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1), 43–52.
Kurnia Fitra, D. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam perspektif progresivisme pada mata pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3), 250–258.
Lisnora, E. L., Sihotang, I. K., & Panggabean, S. P. (2023). Pengaruh pembelajaran berdiferensiasi terhadap kemampuan menulis teks negosiasi pada siswa-siswi SMA Gajah Mada Medan kelas X tahun ajaran 2023/2024. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 74–83.
Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., Veniaty, S., et al. (2024). Bahasa Indonesia untuk keperluan akademik era digital. Yayasan DPI.
Moleong, J. L. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mubarak, H. A. Z. (2022). Desain Kurikulum Merdeka Belajar untuk Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Tasikmalaya: Zifatama Jawara.
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran diferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV, 4(1).
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan praktik model pembelajaran berdiferensiasi implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.
Salassa, A., Rombe, R., & Parinding, J. F. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Belajar menurut Ki Hajar Dewantara pada mata pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(6), 541–554.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada siswa sekolah dasar kelas VI. Tunas Nusantara, 4(2), 492–498.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suwandi, F. P. E., Rahmaningrum, K. K., Mulyosari, E. T., Mulyantoro, P., Sari, Y. I., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Strategi pembelajaran diferensiasi konten terhadap minat belajar siswa dalam penerapan Kurikulum Merdeka. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 1(1), 57–66.
Swandewi, N. P. (2021). Implementasi strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam pembelajaran teks fabel pada siswa kelas VII H SMP Negeri 3 Denpasar. Jurnal Pendidikan DEIKSIS, 3(1), 248–253.
Tomlinson, A. N. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD.
Widiastuti, Y., Rani, A., & Wahyuni, S. (2023). Implementasi dan asesmen pembelajaran berdiferensiasi pada materi anekdot untuk siswa SMA. Semantik, 12(1), 61–74.