Ambivalensi Penggunaan Video Animasi dalam Pembelajaran SKI: Dampak terhadap Motivasi dan Konsentrasi Belajar Siswa MAN 2 Bireuen

Authors

  • Muksalmina Muksalmina Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh
  • Daysra Abrar Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh
  • zubaidah zubaidah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21952

Keywords:

animated videos, learning motivation, learning concentration

Abstract

This study aims to examine the ambivalence of using animated videos in learning Islamic Cultural History (SKI) at MAN 2 Bireuen, especially its impact on students' motivation and concentration in learning. This study uses a qualitative approach with the classroom action research (CAR) method for grade XI students. The results show that animated videos can increase learning motivation, but also have the potential to decrease concentration due to visual distraction. This study concludes that the effectiveness of animated videos is highly dependent on how teachers implement them, and there needs to be a pedagogical strategy to maximize their impact.

Downloads

Download data is not yet available.
##doi.editor.displayName##: 10.37304/enggang.v5i2.21952 DOI URL: https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21952
Views: 0 | ##article.downloads##: 0

References

Aini, Q., & Fitriyani, R. (2021). Learning preferences of Gen Z students and its implications on educational practices. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(15), 110–121. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i15.24153

Aisyah, D. R., et al. (2021). Motion graphic video animasi untuk kebudayaan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 12–22.

Al-Fatihah, Y., & Muthi, N. (2024). Video animasi madrasah di Jambi dalam meningkatkan pemahaman nilai-nilai keislaman siswa. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(1), 45–57.

Almadanie, F., et al. (2024). Video di MA As-Syadziliyah untuk pemahaman sejarah Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 78–90.

Almagofi, Y. A., & Sari, D. N. (2024). Pengembangan video animasi IPS SD untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Media Pembelajaran, 6(2), 133–142.

Asnawati, N., & Sutiah, S. (2022). Pengembangan video animasi Canva untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Multimedia, 4(1), 21–30.

Berkant, P. (2019). The effect of instructional multimedia use on teaching and learning: A review of the literature. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 11(1), 178–190. https://doi.org/10.18844/wjet.v11i1.4037

Hasanah, N. (2020). Pengaruh penggunaan video animasi terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 8(2), 115–125.

Komalasari, Y., et al. (2020). Video kartun Islami sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan pengetahuan keislaman siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 122–132.

Lestari, R., & Apoko, L. (2020). Efektivitas video animasi YouTube terhadap minat belajar bahasa Indonesia di SD. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 101–112.

Mayer, R. E. (2021). Multimedia learning (3rd ed.). Cambridge University Press.

Nurlani, F., et al. (2021). Animasi dalam pembelajaran SKI di SDIT Garut. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 140–150.

Putra, Y., et al. (2022). Pengenalan kebudayaan Islam lewat animasi: Studi pengembangan media pembelajaran untuk anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 34–45.

Rizal, F., & Harfiani, L. (2025). Animasi Tarigh untuk meningkatkan motivasi belajar sejarah Islam. Jurnal Pendidikan Sejarah Islam, 11(1), 55–66.

Sari, D. N., et al. (2020). Video animasi dan kemandirian belajar siswa dalam model flipped classroom. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 233–245.

Suherman, S., Rahmani, A., & Alpiani, A. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis video animasi untuk meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(1), 11–22.

Wahyuni, D. (2020). The use of animation video to improve students’ motivation in learning history. Journal of Social Studies Education Research, 11(2), 34–48.

Winata, A. (2024). Media video animasi dan motivasi belajar siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan Anak, 3(2), 201–210.

Wuryanti, S., & Kartowagiran, B. (2020). Video animasi, motivasi, dan karakter siswa dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 67–78.

Downloads

Published

2025-06-26

How to Cite

Muksalmina Muksalmina, Daysra Abrar, & zubaidah zubaidah. (2025). Ambivalensi Penggunaan Video Animasi dalam Pembelajaran SKI: Dampak terhadap Motivasi dan Konsentrasi Belajar Siswa MAN 2 Bireuen. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 331–340. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.21952

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.