Keefektifan Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Kurikulum MBKM di Kota Jayapura
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v1i2.16751Keywords:
Effectiveness, Citizenship Education (PKn), MBKM CurriculumAbstract
Civic Education (PKn) has a crucial role in character building and awareness of life as a citizen. This research will analyze the effectiveness of Civics Education in the MBKM curriculum framework in Jayapura City. This research was conducted using a qualitative approach method, based on data collected from interviews, direct observation, and document analysis. The results indicate that the implementation of Civics in the MBKM curriculum in Jayapura City still faces various challenges, but also shows significant potential in increasing student participation in civic activities.
Downloads
References
Badan Pusat Statistik. (2022). Statistik pendidikan di Provinsi Papua. Jakarta: BPS.
Cenderawasih, U., & Abepura-Sentani, J. R. (2024). Penyuluhan dan penerapan sekolah damai untuk menumbuhkan sikap positif peserta didik. Jurnal Abdi Pendidikan Program Kebinekaan Global, 5(1), 29–39.
Gule, Y. (2021). Pentingnya kompetensi sosial guru pendidikan agama Kristen dalam meningkatkan motivasi siswa belajar pendidikan agama Kristen. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, 5(1), 89–104.
Irianto, P. (2024). Student overview of the Pancasila and citizenship education study program: Understanding Pancasila, social participation, and perception as agents of change. Formosa Journal of Science and Technology, 3(2), 367–386. https://doi.org/10.55927/fjst.v3i2.8240
Jamal, O. (2020). The role of the Barisan Merah and Putih in fighting for legislative member for indigenous Papuans. ACEH 2019, 418, 214–221. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200320.042
Kogoya, W., Jamal, O., Krobo, A., Benggan, W., Keguruan, F., & Universitas, P. (2024). Penguatan karakter gotong royong bagi anak usia dini di PAUD Pelita Perumnas II Waena, Jayapura. Jurnal Pendidikan, 8(2), 98–103.
Materay, B. (2020). Pertumbuhan nasionalisme Indonesia di kalangan orang Papua 1963--1969. Masyarakat Indonesia, 45(1), 1–18.
Meteray, B. (2022a). Klaim Kerajaan Majapahit dan penyemaian nasionalisme Indonesia di Kaimana. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 1–15. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i00.5969.1-15
Meteray, B. (2022b). Kontestasi nasionalisme Indonesia pada tiga daerah penyemaian di Papua. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 48(1), 47–62.
Nanggala, A. (2020). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan multikultural. Jurnal Soshum Insentif, 3(2), 197–210.
Octariani, D., & Rambe, I. H. (2020). Model pembelajaran berbasis project based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematika siswa SMA. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 11(1).
Pudjiastuti, S. R., Iriansyah, H. S., Idrus, A., Fatgehipon, A. H., & ... (2024). Bunga rampai budaya demokrasi dalam perspektif kearifan lokal (Issue June). https://repository.penerbitwidina.com/publications/568910/bunga-rampai-budaya-demokrasi-dalam-perspektif-kearifan-lokal
Rahmadi, D. S., & Apriawan, A. (2019). Pembelajaran multikultural pada kuliah kewarganegaraan berbasis pendidikan tinggi vokasi. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 3(3).
Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Sati, L., & Dewi, D. A. (2021). Peran pendidikan kewarganegaraan dalam pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 904–910.
Supriyadi, A. (2021). Pengaruh pelatihan guru terhadap kualitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 123–135.
Wabiser, Y. D. (2021). Papua dari pemekaran ke pemekaran. CV Widina Media Utama.
Wabiser, Y. D., & Irianto, P. (2024). Problematics of students’ discipline value in academic activities and non-academic. Formosa Journal of Science and Technology, 3(2), 355–366. https://doi.org/10.55927/fjst.v3i2.8241
Wabiser, Y. D., & Meteray, B. (2023). The growth of Indonesian nationalism among Papuans after integration in Merauke (1963-1969). Masyarakat Indonesia, 35(August 1945), 246–266.
Wabiser, Y. D., Prabawa, T. S., & Rupidara, N. S. (2022). The exploration of elementary school students’ learning motivation: A case study in Papua. Eurasian Journal of Educational Research, 97(97), 59–85.
Yayusman, M. S. (2019). Perkembangan studi diaspora. Masyarakat Indonesia, 45, 106–111.