Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) Sebagai Tiang Hak Asasi Manusia di Papua
DOI:
https://doi.org/10.37304/enggang.v1i2.16754Keywords:
Citizenship Education, Human Rights, PapuaAbstract
Civic education is a crucial element in realizing responsible citizenship. In Papua, where there is cultural diversity and complex socio-political challenges, the development of human rights is often hampered. In this context, civic education serves as a foundation that can strengthen understanding and respect for human rights. This article aims to examine the significance of civic education in Papua, emphasizing its impact on human rights awareness and community participation. The research applies a qualitative approach to collect data from various sources, including interviews with educators and human rights activists, as well as document analysis of relevant education policies in Papua.
Downloads
References
Alfasisromarakap, A., Ahman, A., Sunaryo, S., Achmad, A., Husen, H., & Astra, I. M. (2021). Hambatan dan tantangan dalam penyelenggaraan pendidikan dasar di Kabupaten Biak Numfor Provinsi Papua di era otonomi khusus Papua. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(1), 141–153. https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i1.1870
Alissa Wahid: Saat ini orang Papua merasa nyawanya tidak dihargai. Kompas. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2019/09/04/20401601/alissa-wahid-saat-ini-orang-papua-merasa-nyawanya-tidak-dihargai
Awom, S. B. (2021). Karakteristik kemiskinan di Provinsi Papua Barat setelah otonomi khusus. JFRES Journal of Fiscal and Regional Economy Studies, 4(2), 27–34.
Badan Pusat Statistik. (2021). Statistik kemiskinan di Papua. Jakarta: BPS.
Cenderawasih, U., & Abepura-Sentani, J. R. (2024). Penyuluhan dan penerapan sekolah damai untuk menumbuhkan sikap positif peserta didik. Jurnal Abdi Pendidikan Program Kebinekaan Global, 5(1), 29–39.
Dewi, R. R., Suresman, E., & Suabuana, C. (2021). Pendidikan kewarganegaraan sebagai pendidikan karakter di persekolahan. ASANKA: Journal of Social Science and Education, 2(1), 71–84.
Gule, Y. (2021). Pentingnya kompetensi sosial guru pendidikan agama Kristen dalam meningkatkan motivasi siswa belajar pendidikan agama Kristen. Jurnal Abdiel: Khazanah Pemikiran Teologi, Pendidikan Agama Kristen dan Musik Gereja, 5(1), 89–104.
Hasibuan, S. N. (2021). Polemik pengelolaan dana alokasi khusus di Provinsi Papua. Jurnal Indonesia Maju, 1(1), 12–27.
Hasna, S., Firdaus, A. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Strategi guru dalam menumbuhkan jiwa nasionalisme peserta didik melalui pembelajaran PKN. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4970–4979.
Herawati, R. T. (2022). Model pembelajaran problem based learning dalam meningkatkan kemampuan memecahkan masalah HAM pada mata pelajaran PKn siswa kelas XI di SMKN 4 Kota Serang tahun pelajaran 2022/2023. Aufklarung: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 2(4), 455–461.
Hermawan, H. (2022). Implementasi “problem based learning” dalam meningkatkan kemampuan memecahkan masalah HAM di mata pelajaran PPKN. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(7), 2875–2886.
Human Rights Watch. (2020). Papua: Education and human rights.
Irianto, P. (2024). Student overview of the Pancasila and citizenship education study program: Understanding Pancasila, social participation, and perception as agents of change. Formosa Journal of Science and Technology, 3(2), 367–386. https://doi.org/10.55927/fjst.v3i2.8240
Jamal, O. (2020). The role of the Barisan Merah and Putih in fighting for legislative member for indigenous Papuans. ACEH 2019, 418, 214–221. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200320.042
Kogoya, W., Jamal, O., Krobo, A., Benggan, W., Keguruan, F., & Universitas, P. (2024). Penguatan karakter gotong royong bagi anak usia dini di PAUD Pelita Perumnas II Waena, Jayapura. Jurnal Pendidikan, 8(2), 98–103.
Materay, B. (2020). Pertumbuhan nasionalisme Indonesia di kalangan orang Papua 1963--1969. Masyarakat Indonesia, 45(1), 1–18.
Meteray, B. (2022a). Klaim Kerajaan Majapahit dan penyemaian nasionalisme Indonesia di Kaimana. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 1–15. https://doi.org/10.26593/jihi.v0i00.5969.1-15
Meteray, B. (2022b). Kontestasi nasionalisme Indonesia pada tiga daerah penyemaian di Papua. Jurnal Ilmiah Hubungan Internasional, 48(1), 47–62.
Pudjiastuti, S. R., Iriansyah, H. S., Idrus, A., Fatgehipon, A. H., & ... (2024). Bunga rampai budaya demokrasi dalam perspektif kearifan lokal (Issue June). https://repository.penerbitwidina.com/publications/568910/bunga-rampai-budaya-demokrasi-dalam-perspektif-kearifan-lokal
Rahmadi, D. S., & Apriawan, A. (2019). Pembelajaran multikultural pada kuliah kewarganegaraan berbasis pendidikan tinggi vokasi. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 3(3).
Ratih, L. D., & Najicha, F. U. (2021). Wawasan nusantara sebagai upaya membangun rasa dan sikap nasionalisme warga negara: Sebuah tinjauan literatur. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 59–64.
Ratih, L. D., & Najicha, F. U. (2021). Wawasan nusantara sebagai upaya membangun rasa dan sikap nasionalisme warga negara: Sebuah tinjauan literatur. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 59–64.
UNICEF. (2021). Education in Papua: Challenges and opportunities. Retrieved from [link].
UU No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Lembaran Negara Republik Indonesia.
Wabiser, Y. D. (2021). Papua dari pemekaran ke pemekaran. CV Widina Media Utama.
Wabiser, Y. D., & Irianto, P. (2024). Problematics of students’ discipline value in academic activities and non-academic. Formosa Journal of Science and Technology, 3(2), 355–366. https://doi.org/10.55927/fjst.v3i2.8241
Wabiser, Y. D., & Meteray, B. (2023). The growth of Indonesian nationalism among Papuans after integration in Merauke (1963-1969). Masyarakat Indonesia, 35(August 1945), 246–266.
Wabiser, Y. D., Prabawa, T. S., & Rupidara, N. S. (2022). The exploration of elementary school students’ learning motivation: A case study in Papua. Eurasian Journal of Educational Research, 97(97), 59–85.
Widiatmaka, P. (2016). Kendala pendidikan kewarganegaraan dalam membangun karakter peserta didik di dalam proses pembelajaran. Jurnal Civics, 13(2), 188–198.
Yayusman, M. S. (2019). Perkembangan studi diaspora. Masyarakat Indonesia, 45, 106–111.