Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Berceramah

Authors

  • Aprilia Rifani Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Muhammad Ikhwan Hakim Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Rayhan Saputra Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Salsa Dsetantria Universitas Panca Sakti Bekasi
  • Wulan Nuriana nrnawulan@gmail.com
  • Sri Watini nrnawulan@gmail.com

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22178

Keywords:

SIUUL Model, Lecture Ability, Learning Process, Re-examination Information System, Speaking Ability

Abstract

The aim of this research is to describe the SIUUL model which is a speaking and reading learning model based on humanitarian philosophy, with stages of learning development based on Islamic values ​​and interpersonal intelligence in learning Public Speaking in giving lectures. This research is research using a qualitative approach in the form of observations directly and ask questions to the audience. The object of this research is through informants who provide research data through interviews and documentation. In implementing the SIUUL model, it is hoped that it can help individuals from various backgrounds to develop abilities in lecturing methods. With this technology-based approach, we can provide solutions that are more affordable and accessible to many people.

Downloads

Download data is not yet available.
##doi.editor.displayName##: 10.37304/enggang.v5i2.22178 DOI URL: https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22178
Views: 0 | Downloads: 0

References

Andraeni, M., Sutisna, Y. H., Desi, A. R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL untuk mengembangkan kecakapan berpidato. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2330–2335. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1844

Andrea, K., Dan, H., Di, P., & Kelas, S. M. A. (1988). Analisis nilai moral pada novel Ayah, 1–9.

Ariani, S., Asmarany, A., Herawati, E., Ririn, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan bercerita menggunakan boneka tangan. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3752–3757. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2089

Arulampalam Kunaraj, P., Chelvanathan, P., Ahmad, A. A. B., & Yahya, I. (2023). [No title]. Journal of Engineering Research.

Astuti, R. Z. E. N., & Mulyanto, Y. (2023). Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 66–73.

Gofur, A. (2018). Implementasi metode tartili dalam meningkatkan keterampilan membaca Al-Qur’an di TPQ Darul Hidayah Kesilir Wuluhan Jember tahun pelajaran 2017/2018.

Hidayati, H. (2022). Belajar pembelajaran dalam metode ceramah [Thesis, Thesis Commons].

Karimah, F., & Watini, S. (2023). Meningkatkan keterampilan berbicara melalui model SIUUL berbasis video keteladanan kepada Kelompok A di TK Islam Karimah Jatiranggon Bekasi, 7, 25109–25118.

Kusuma, F. N. H. (2019). Peningkatan proses dan hasil belajar Pendidikan Agama Islam melalui metode bernyanyi (Penelitian tindakan kelas pada siswa kelas VIII B SMPN 4 Tulakan Pacitan) [Skripsi, IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/7256/

Nurlaili. (2018). Al Fitrah: Sumber belajar dan alat permainan untuk pendidikan anak usia dini. Al Fitrah, 2(1), 229–241.

Rahmaniati, R., Kholisotin, L., & Rachmawati, V. P. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar Bahasa Arab dengan menggunakan media pembelajaran wayang kreasi pada peserta didik kelas III A MIN 2 Kota Palangka Raya tahun pelajaran 2018/2019. Jurnal Hadratul Madaniyah, 6(1), 1–9. https://doi.org/10.33084/jhm.v6i1.876

Ramadani, A., Albar, I. A. F., Novitasari, P., Dhelima, I., & Watini, S. (2023). Implementation of SIUUL for developing English speech skills. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(7), 5018–5024. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i7.2508

Retnowati, L., Kaeski, Y. T., Janah, R., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam meningkatkan kemampuan membaca huruf hijaiyah di TKIT Nur Sa’adah. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3072–3078. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i5.1957

Sahlia, S., Herlina, Y., Cahyani, F., Sunandar, K., & Watini, S. (2023). Implementation of the SIUUL model in developing speaking skills through role-playing centers in children aged 4–5 years at SPSN Bale Bermain Abdi Praja Cilincing North Jakarta. Jurnal Scientia, 12(1). http://infor.seaninstitute.org/index.php

Savira, A. N., Fatmawati, R., Rozin, Z. M., & Eko, S. M. (2018). Peningkatan minat belajar siswa dengan menggunakan metode ceramah interaktif. Factor M, 1(1), 43–56. https://doi.org/10.30762/f_m.v1i1.963

Shofa, S., & Watini, S. (2023). Penerapan model SIUUL dalam meningkatkan anak usia dini berkebutuhan khusus dalam kemampuan berbicara. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(9), 6994–6999. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2844

Siswoyo, E., Tinggi, S., Buddha, A., Raden, N., Wonogiri, W., Tengah, J., & Sutta, U. (n.d.). Analisis metode ceramah Dharmaduta. Jurnal Pendidikan Agama Buddha, 4(1), 1–11.

Syifa, P. S. B. N., Arifin, Z., Siburian, O. K., Fitrian, M. W., & Watini, S. (2023). Implementasi model SIUUL dalam mengembangkan kemampuan manajerial briefing. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 3718–3723. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i6.2084

Watini, S. (2022). Problematika pembelajaran daring berbasis teknologi informasi pada PAUD di masa pandemi COVID-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5564–5574. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3161

Zuhdiah, & Eliyanti, N. A. (2022). Implementasi metode ceramah plus pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam kelas VIII SMP Negeri 2 Tinambung. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 1784–1789.

Downloads

Published

2025-07-03

How to Cite

Aprilia Rifani, Muhammad Ikhwan Hakim, Rayhan Saputra, Salsa Dsetantria, Wulan Nuriana, & Sri Watini. (2025). Implementasi Model SIUUL dalam Mengembangkan Kemampuan Berceramah. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 5(2), 460–469. https://doi.org/10.37304/enggang.v5i2.22178

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.