APPLICATION OF GROUP COUNSELING WITH BEHAVIORISTIC APPROACH IN OVERCOMING LOW STUDENTS' LEARNING INDEPENDENCE
DOI:
https://doi.org/10.37304/pandohop.v2i1.4311Keywords:
behavioristic approach, independent learning, group counselingAbstract
The purpose of this study was to determine whether behavioristic techniques can increase student learning independence through group counseling in class VIII of SMP Isen Mulang Palangka Raya. This type of research is a quantitative study with a pre-experimental design with one group pretest-posttest type. Data were analyzed using descriptive statistics from the paired sample T-test (SPSS version 25 program). The population in this study were 11 students in class VIII with a total sample of 4 students. The results of the calculation of the average score of learning independence before participating in group counseling services with behavioristic techniques an average of 65 then after being given group counseling with behavioristic techniques increased to 86.75 with an average increase of 21.75. Then from the calculation results of the pretest and posttest values using the Paired Samples T-test is 0.003 < from 0.05, then the null hypothesis is rejected. It can be concluded that there is a significant effect from the application of group counseling with a behavioristic approach to overcome the low learning independence of students at SMP Isen Mulang Palangka Raya.
Downloads
References
Aisah, F. N., Wibowo, M. E., & Purwanto, E. (2017). Pengembangan Model Konseling Kelompok Teknik Self-Management Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(2), 147–153.
Alamri, N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Masuk Sekolah (Studi Pada Siswa Kelas X Sma 1 Gebog Tahun 2014/2015). Jurnal Konseling Gusjigang, 1(1).
Astuti, A. D., & Lestari, S. D. (2020). Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Datang Di Sekolah. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 10(1), 54–68.
Aziz, A. (2018). Hubungan Antara Kompetensi Guru Dan Kepercayaan Diri Dengan Kemandirian Siswa Smp N 2 Pangkalan Susu. Jurnal Psychomutiara, 1(1), 15–29.
Bulu, E., & Permatasari, C. L. (2020). Pengaruh Sosial Ekonomi Keluarga, Motivasi Belajar, Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. Ecodunamika, 3(1).
Harahap, R. (2020). Pelaksanaan Konseling Kelompok Dengan Teknik Ability Potential Dalam Mengatasi Siswa Yang Lambat Belajar Kelas Vii Smp Negeri 5 Percut Sei Tuan. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Lestari, L. A. (2019). Bimbingan Konseling Islam Melalui Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Pada Mahasiswa Uin Sunan Ampel Surabaya. Uin Sunan Ampel Surabaya.
Maullasari, S., Wibowo, M. E., & Awalya, A. (2021). Meningkatkan Hardiness Tunanetra Dengan Teknik Cognitive Restructuring Dan Self-Talk. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 18(2), 127–147.
Nahdi, D. S. (2017). Self Regulated Learning Sebagai Karakter Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Theorems, 2(1), 301775.
Prabowo, I., Setyowani, N., & Kurniawan, K. (2014). Keefektifan Layanan Penguasaan Konten Dengan Teknik Modelling Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Smp. Indonesian Journal Of Guidance And Counseling: Theory And Application, 3(3).
Sanyata, S. (2012). Teori Dan Aplikasi Pendekatan Behavioristik Dalam Konseling. Jurnal Paradigma, 14(7), 1–11.
Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.
Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 14(1).
Wijayanti, T., & Setiyaningsih, A. (2018). Efektivitas Kelas Ibu Hamil Terhadap Peningkatan Pengetahuan Tentang Buku Kia. Jurnal Kebidanan, 10(01), 61–68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 cantika, Mimi, Nopi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





