The Students’ Misconception on Mixed Arithmetic Operations in SDN 8 Pahandut Palangka Raya

Authors

  • Janu Pinardi Universitas Palangka Raya
  • Abdul Rahman Azahari Universitas Palangka Raya
  • Bejo Basuki Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3843

Keywords:

conceptual, counting, strategic, systematic, sign, translation, misconception, mixed operations

Abstract

Abstract

The study aims to determine: (1) the kinds of student misconceptions, and (2) the causes of student misconceptions

The results showed that the kinds of misconceptions were: (1) translation misconceptions, which were caused by a lack of understanding changing the language in the questions into the correct mathematical language, (2) conceptual misconceptions, which is caused by students not understanding the definition of basic arithmetic operations, (3) strategic misconceptions, which are caused by students not correctly selecting and determining procedures and properties, arithmetic operations correctly, (4) systematic misconceptions, which are caused because students experience errors or are incomplete and precise in writing down the steps to solve the problem (5) sign misconceptions, which are caused by students not knowing which arithmetic operations to do first, (6) misconceptions of counting, that is as a result of students making mistakes in performing mixed arithmetic operations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fatmahanik, U. 2018. Penelusuran miskonsepsi operasi bilangan bulat dalam pembelajaran matematika pada mahasiswa PGMI dengan menggunakan CRI (Certainty of Respons Index). Cendikia 16(1), 167-187.

Hamalik, O. 2014. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Herutomo, R.A. dan Saputro, T.E.M. 2014. Analisis Kesalahan dan Miskonsepsi Siswa Kelas VIII Pada Materi Aljabar. Diunduh pada tanggal 17 maret 2017, darihttp://ejournal.sps.upi.edu/index.php/edusentris/article/viewFile/140/110.

Hutami, D.P.N. Analisis Miskonsepsi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret berdasarkan Certainty of Response Index (CRI) ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif. Skripsi. Jember: Universitas Negeri Jember. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/86491.

Isyam, Y.A.N. Susanto, Oktaningtyas, E. (2019). Identifikasi miskonsepsi siswa dalam menyelesaikan soal TIMSS konten aljabar ditinjau dari kecemasan matematika. Kadikma, 10(1), 74-84.

Kefi, M.E., Disnawati, H. & Suddin, S. 2021. Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Relasi Menggunakan Certainty of Resonse Index (CRI). JUPITEK: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 21-26. DOI https://doi.org/10.30598/jupitekvol4iss1pp21-26.

Kesumawati, N. 2008. Pemahaman Konsep Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Diunduh pada tanggal 23 Oktober 2017, darihttps://digilib.uns.ac.id

Lestari, E. 2017. Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Aritmatika Sosial Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Jember. Diunduh pada tanggal 25 September 2017 dari, http://repository.unej.ac.id

Munthazhimah, M., Turmudi, T. & Prabawanto, S. 2019. The relation between prior knowledge and students’ mathematics reflective thinking ability. Proceeding og Mathematics and Science Internationa Seminar (MASEIS), pp.1-6. doi:10.1088/1742-6596/1731/1/012043.

Moleong, L.J. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosda Karya.

Putri, A.P., Nursalam & Sulastri, E. 2014. Pengaruh penguasaan materi prasyarat terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMPN Sinjai Timur. Jurnal Matematika dan Pembelajaran (MaPan), 2(1), 17-30.

Sardiman, A.M. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: PT Rajagrafindo Persada.

Setiawan, M.I. 2015. Analisis Miskonsepsi Siswa dan Faktor Penyebabnya Pada Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) di Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Sidoarjo. Diunduh pada tanggal 7 november 2017, darihttp://digilib.uinsby.ac.id/id/eprint/3825.

Suparno, P. 2013. Miskonsepsi dan Perubahan Konsep dalam Pendidikan Fisika. Jakarta: PT Grasindo.

Sumarna, N. 2020. Identifikasi Miskonsepsi Siswa dengan Certainty of Response Index (CRI) Mengenai Konsep Bilangan Bulat di Kelas IVC SDN 7 Kendari Barat. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 85-93.

Published

2022-01-26

How to Cite

Pinardi, J., Azahari, A. R. ., & Basuki, B. (2022). The Students’ Misconception on Mixed Arithmetic Operations in SDN 8 Pahandut Palangka Raya. Jurnal Pendidikan, 22(2), 87–97. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3843