The Role of Jigsaw Learning in Build Student's 21st Century Skills

Authors

  • Razka Aptana Anargya Faisal Universitas Negeri Jakarta
  • Lutvia Rosvadiana
  • Farah Aleena Fadhilah
  • Ade Suryanda

DOI:

https://doi.org/10.52850/jpn.v24i1.8119

Keywords:

Globalization, 21st Century Skills, Cooperative Learning Jigsaw Method

Abstract

This research is motivated by the important role of education in shaping a child's personality to have the ability to answer the demands of the times. The purpose of this research is to serve as a source of literacy that encourages efforts to develop 21st century skills by prioritizing the Jigsaw learning model. This study uses a library research research method. Library study is a form of study that is used to collect information and data with the help of various materials in the library. The data collection technique in this study was through documentation, namely finding data regarding matters in the form of notes, books, papers or articles, and journals. -Based on research results, cooperative learning with the jigsaw method is closely related to 21st century skills. Jigsaw learning can train activeness, collaboration, and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Majid. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Aqil, A. D. C. (2020). Studi Kepustakaan Mengenai Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan

Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit. Jurnal Ilmiah Pamenang, 2(2), 1-6.

BNSP. 2010. Paradigma Pendidikan Abad 21. Jakarta: Tim Penerbit

Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan

Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.

Jacobs, G. M. (2004). Cooperative Learning: Theory, Principles, and Techniques. Online

Submission.

Lubis, R. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw

terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika,

(2), 199-209.

Mirzaqon. T, A dan Budi Purwoko. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori

dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK Unesa, 8 (1)

Mukhadis, A. (2013). Sosok manusia indonesia unggul dan berkarakter dalam bidang

teknologi sebagai tuntutan hidup di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter,

(2).

Nabilah, L. N., & Nana. (2020). Pengembangan Keterampilan Abad 21 dalam Pembelajaran

Fisika di Sekolah Menengah Atas Menggunakan Model Creative Problem Solving.

Science Gate. https://osf.io/6vwhd/

Nelson, R. dan Jones. 2012, Pengantar Keterampilan Konseling. Introduction to

Counseling Skills, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ningrum, Raras. (2015). Upaya Meningkatkan Komunikas Interpersonal melalui Teknik

Konseling Kelompok pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 1 Pakem. Artikel EJournal. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.

Pusat Penguatan Karakter. 2022. Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Kementrian Pendidikan,

Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Rusman, Dr.(2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Pers.

Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penelitian. Jakarta:

Rajawali Press

Rosvadiana: Peranan Pembelajaran Jigsaw dalam Membangun Keterampilan Abad 21Peserta Didik

Sari, M. 2014. Pengaruh Metode Kooperatif Jigsaw Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran

IPS Pada Siswa Kelas III. Madiun: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran.

Shohimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta:

Ar-Ruz Media.

Sifa., Syaripudin., Hendriani. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD

untuk Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Kelas IV SD. Bandung:

Universitas Pendidikan Indonesia

Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning and Intergroup Relations.

Sugandi, A. I. (2002). PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA

MELALUI MODEL BELAJAR KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED

INDIVIDUALIZATION (TAI) PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH UMUM:

Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas I SMU Negeri 9 Bandung (Doctoral

dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Supraktiknya. (1995). Komunikasi Antarpribadi. Yogyakarta: Kanisius.

Syafitri, E. R., & Nuryono, W. (2020). Studi Kepustakaan Teori Konseling Dialectical

Behavior Therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11, 53-59.

Umanailo, M. C. B., Nawawi, M., & Pulhehe, S. (2018). Konsumsi Menuju Konstruksi

Masyarakat Konsumtif. Simulacra, 1(2), 203-212.

Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan

melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).

Downloads

Published

2023-05-11

How to Cite

Faisal, R. A. A., Rosvadiana, L., Fadhilah, F. A., & Suryanda, A. (2023). The Role of Jigsaw Learning in Build Student’s 21st Century Skills. Jurnal Pendidikan, 24(1), 21–31. https://doi.org/10.52850/jpn.v24i1.8119