The Role of Jigsaw Learning in Build Student's 21st Century Skills
DOI:
https://doi.org/10.52850/jpn.v24i1.8119Keywords:
Globalization, 21st Century Skills, Cooperative Learning Jigsaw MethodAbstract
This research is motivated by the important role of education in shaping a child's personality to have the ability to answer the demands of the times. The purpose of this research is to serve as a source of literacy that encourages efforts to develop 21st century skills by prioritizing the Jigsaw learning model. This study uses a library research research method. Library study is a form of study that is used to collect information and data with the help of various materials in the library. The data collection technique in this study was through documentation, namely finding data regarding matters in the form of notes, books, papers or articles, and journals. -Based on research results, cooperative learning with the jigsaw method is closely related to 21st century skills. Jigsaw learning can train activeness, collaboration, and communication.
Downloads
References
Abdul Majid. 2013. Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Aqil, A. D. C. (2020). Studi Kepustakaan Mengenai Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan
Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit. Jurnal Ilmiah Pamenang, 2(2), 1-6.
BNSP. 2010. Paradigma Pendidikan Abad 21. Jakarta: Tim Penerbit
Hasanah, Z. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan
Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.
Jacobs, G. M. (2004). Cooperative Learning: Theory, Principles, and Techniques. Online
Submission.
Lubis, R. S. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw
terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika,
(2), 199-209.
Mirzaqon. T, A dan Budi Purwoko. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori
dan Praktik Konseling Expressive Writing. Jurnal BK Unesa, 8 (1)
Mukhadis, A. (2013). Sosok manusia indonesia unggul dan berkarakter dalam bidang
teknologi sebagai tuntutan hidup di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter,
(2).
Nabilah, L. N., & Nana. (2020). Pengembangan Keterampilan Abad 21 dalam Pembelajaran
Fisika di Sekolah Menengah Atas Menggunakan Model Creative Problem Solving.
Science Gate. https://osf.io/6vwhd/
Nelson, R. dan Jones. 2012, Pengantar Keterampilan Konseling. Introduction to
Counseling Skills, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ningrum, Raras. (2015). Upaya Meningkatkan Komunikas Interpersonal melalui Teknik
Konseling Kelompok pada Siswa Kelas VII B SMP Negeri 1 Pakem. Artikel EJournal. Yogyakarta : Universitas Negeri Yogyakarta.
Pusat Penguatan Karakter. 2022. Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Kementrian Pendidikan,
Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Rusman, Dr.(2012). Model-model Pembelajaran. Jakarta : Rajawali Pers.
Rusman. 2015. Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penelitian. Jakarta:
Rajawali Press
Rosvadiana: Peranan Pembelajaran Jigsaw dalam Membangun Keterampilan Abad 21Peserta Didik
Sari, M. 2014. Pengaruh Metode Kooperatif Jigsaw Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran
IPS Pada Siswa Kelas III. Madiun: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran.
Shohimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta:
Ar-Ruz Media.
Sifa., Syaripudin., Hendriani. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD
untuk Meningkatkan Keterampilan Kerjasama Siswa Kelas IV SD. Bandung:
Universitas Pendidikan Indonesia
Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning and Intergroup Relations.
Sugandi, A. I. (2002). PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA
MELALUI MODEL BELAJAR KOOPERATIF TIPE TEAM ASSISTED
INDIVIDUALIZATION (TAI) PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH UMUM:
Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas I SMU Negeri 9 Bandung (Doctoral
dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Supraktiknya. (1995). Komunikasi Antarpribadi. Yogyakarta: Kanisius.
Syafitri, E. R., & Nuryono, W. (2020). Studi Kepustakaan Teori Konseling Dialectical
Behavior Therapy. Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya, 11, 53-59.
Umanailo, M. C. B., Nawawi, M., & Pulhehe, S. (2018). Konsumsi Menuju Konstruksi
Masyarakat Konsumtif. Simulacra, 1(2), 203-212.
Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.
Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan
melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Razka Aptana Anargya Faisal, Lutvia Rosvadiana, Farah Aleena Fadhilah, Ade Suryanda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.