STRATEGI PENGAWAS SEKOLAH DASAR DALAM MELAKSANAKAN PENGAWASAN KE SEKOLAH BINAAN
DOI:
https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.5055Keywords:
Strategi, Pengawas Sekolah Dasar, Pengawasan, Sekolah Binaan.Abstract
The purpose of this research is to analyze and describe the strategy of primary school supervisors in carrying out supervision of the target schools in the City of Palangka Raya, which focuses on: (1) the mechanism of supervision by school supervisors in the target schools; and (2) the obstacles faced by school supervisors in carrying out supervision in the target schools. The approach used is qualitative with a case study design. Data was collected by observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out by adopting an interactive pattern from Miles et al (2014). The results showed that the primary school supervisor's strategy in carrying out the supervision of the target schools had been going well and regularly scheduled so that it had a positive impact both for teachers and principals in particular and for schools in general.
Downloads
References
Abdi. (2020). Strategi Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Pedagogik Guru di SMPN 2 Murung Kabupaten Murung Raya. Jurnal Sosial dan Teknologi (SOSTECH), 1(6), 443-450.
Bowo, B. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 1 Ngronggot Kabupaten Nganjuk Tahun 2020. Dharma Pendidikan, 15(2), 93–106.
Ilmi, L. S. (2020). Pendidikan Berbasis Inklusi dalam Mewujudkan Madrasah Ibtidaiyah Hebat Bermartabat di Kabupaten Blitar (Studi Kasus di MI Unggulan Darussalam Desa Gembongan Kecamatan Ponggok Kabupaten Blitar). Tesis tidak Dipublikasikan. Tulungagung: Pasca Sarjana IAIN Tulungagung.
Lestari. (2020). Model dan Strategi Pengawas Sekolah di Era New Normal. Diterima dari http://beritadisdik.com/news/cerdas/model-dan-strategi-pengawas-sekolah-di-era-new-normal.
Masliah, E. (2019). Pengembangan Model Supervisi Akademik Teknik Mentoring dalam Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(2), 125–134.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook. United States of America: SAGE Publications Inc.
Musdalipa., Mustaming., Taqwa., & Wiratman, A. (2021). Peranan Pengawas dalam Meningkatkan Mutu Pengelolaan Sekolah Dasar. Jurnal Konsepsi: 10(2), 106-112.
Paeran. (2015). Kedudukan, Tugas Pokok dan Fungsi Pengawas Sekolah. Diterima dari https://mbahgurukutim.blogspot.com/2015/08/kedudukan-tugaspokok-dan-fungsi.html.
Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi (Permenpan-RB) Nomor 21 Tahun 2010 tentang Jabatan Fungsional Pengawas Sekolah dan Angka Kreditnya.
Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 74 tahun 2008 tentang Guru.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 12 Tahun 2007 tentang Standar Pengawas Sekolah.
Ramadhan, A. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 136–144.
Rohmadini, D. (2019). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru: Studi Kasus di SMPN 1 dan SMPN 2 Cibeber Kabupaten Cianjur. Tesis tidak Dipublikasikan. Bandung: Pasca Sarjana UIN Sunan Gunung Djati.
Tabaheriyanto. (2014). Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Guru SMA di Kabupaten Kepahiang (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Supervisi Akademik). Tesis tidak Dipublikasikan. Bengkulu: Program Pasca Sarjana Universitas Bengkulu.
Undang-Undang (UU) Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Zakky. (2020). Pengertian Strategi Pembelajaran Secara Umum dan Menurut Para Ahli. Diterima dari https://www.zonareferensi.com/pengertian-strategi-pembelajaran/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Teti Berliani, Rina Wahyuni, Elga M. Helencia, Andreini Maretin, Siono M. Putra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.