BUDAYA ORGANISASI DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME PEMBELAJARAN GURU DI SEKOLAH

Authors

  • Rina Wahyuni FKIP, Universitas Palangka Raya, Indonesia
  • Dagai L. Limin FKIP, Universitas Palangka Raya, Indonesia
  • Eshariyani FKIP, Universitas Palangka Raya, Indonesia
  • Amellya Maretta Savitri FKIP, Universitas Palangka Raya, Indonesia
  • Nur Mentarini FKIP, Universitas Palangka Raya, Indonesia.

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v5i2.10771

Keywords:

Budaya Organisasi, Profesionalisme, Pembelajaran Sekolah Dasar.

Abstract

The aim of this research is to describe organizational culture in improving the professionalism of teacher learning in schools. The approach used in this research is qualitative, with a case study research design. The selection of informants was carried out using purposive sampling and snowball sampling. Research data collection procedures were carried out by observation, interviews and documentation. After the data is collected, analysis is then carried out using an interactive pattern which includes: data condensation, data presentation and drawing conclusions. The research results obtained have shown that organizational culture in improving the professionalism of teacher learning in schools is good by implementing: (a) a culture of discipline for teachers and students; (b) a culture of technological literacy and strengthening teachers' abilities through supervision of learning and providing follow-up through in-house training as an effort to develop the competence and learning capacity of teachers in schools. Apart from that, challenges in increasing the professionalism of teacher learning in schools include: (a) limited ability of teachers to adapt to current curriculum updates; (b) lack of teacher enthusiasm and commitment, especially for teachers who are approaching retirement (after service); and (c) there are still teachers who maintain the habit of using learning methods using lecture techniques throughout the lesson.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggreni. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Mutu Pendidikan. Jurnal PTK dan Pendidikan, 6(2), 49-56.

Arfandi., & Iffah, U. (2019). Membentuk Budaya Organisasi di Lingkungan Lembaga Pendidikan Islam. Edupedia, 3(2): 183-190.

Bafadal, I. (2009). Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.

Berliani, T., & Wahyuni, R. (2017). Implementasi Supervisi oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 1(3), 218-226.

Corinorita. (2017). Pelaksanaan In House Training Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun RPP di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora, 3(1), 117-122.

Gunawan, I. (2015). Optimalisasi Peran dan Tugas Kepala Sekolah dalam Implementasi Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Implementasi Kebijakan Ujian Nasional, Dualisme Kurikulum, dan Sistem Seleksi Masuk Perguruan Tinggi Negeri, Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, Malang, 15 s.d. 16 Mei 2015, hlm. 23-29.

Harsoyo, R., Sulistyorini., & Samsudin. (2020). Pengembangan Budaya Organisasi dalam Mewujudkan Lembaga Pendidikan Islam Unggulan: Studi Deskriptif Kualitatif di Sekolah Dasar Islam Terpadu Darul Falah Sukorejo Ponorogo. TRIBAKTI Jurnal Pemikiran Keislaman, 31(1), 35-48.

Jayadipura. (2018). In House Training untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun RPP. Jurnal Idaarah, 2(2), 260-268.

Miles, M.B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis A Methods Sourcebook. United States of America: SAGE Publications Inc.

Mubaroq. (2022). Pengaruh Budaya Organisasi terhadap Komitmen Guru di Madrasah Hidayatussalam Desa Bandar Khalifah Kecamatan Percut Sei Tuan. JURNAL MALAY – Manajemen Pendidikan Islam & Budaya, 2(3).

Muslim, S. B. (2013). Supervisi Pendidikan Meningkatkan Kualitas Profesionalisme Guru. Bandung: Alfabeta.

Prayoga, S., & Yuniati, S. (2019). Pengaruh Budaya Organisasi Sekolah terhadap Kinerja Guru SMA Negeri di Kota Mataram. Jurnal Kependidikan, 5(1), 54-60.

Purnamasari, D. D., & Santoso, B. (2019). Budaya Organisasi Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru sebagai Determinan Kinerja Guru di SMK Negeri Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(2), 275-284.

Robbins, S. P., & Judge, T.A. (2015). Perilaku Organisasi. Edisi Indonesia. Jakarta, Salemba Empat.

Sagala, S. (2013). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Sahertian, P. A. (2008). Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan SDM. Jakarta: Rineka Cipta.

Sapariah, S. (2016). Efektivitas Budaya Organisasi dalam Meningkatkan Prestasi Sekolah (Studi Kasus di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Ciamis). Jurnal Ilmiah EDUKASI, 4(3), 305-314.

Tanjung, M. S., Tanjung, H., & Pasaribu, S. E. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi, Dukungan Organisasi dan Kepuasan Kerja Terhadap Komitmen Organisasi Pada Guru SMA Negeri di Lingkungan Dinas Pendidikan Provinsi Sumatra Utara Cabang Sunggal. Jurnal Ilmiah EkonomidDan Bisnis Triangle , 1(3), 122-136.

Susanto, A. (2016) Konsep Strategi dan Implementasi Manajemen Peningkatan Kinerja Guru. Jakarta. Predanamedia Group.

Suyanto., & Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional. Jakarta: Erlangga.

Ulfatin, N. (2014). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Bayumedia Publishing.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Wijaya, C. (2020). Keefektifan Kerja: Analisis Persfektif Perilaku Individu Dalam Organisasi Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Wijaya, C. (2021). Kapita Selekta Manajemen Pendidikan: Isu-Isu Strategik Manajemen Pendidikan. Medan: Pusdikra Mitra Jaya.

Downloads

Published

2023-10-20

How to Cite

Wahyuni, R., Limin, D. L., Eshariyani, Savitri, A. M. ., & Mentarini, N. (2023). BUDAYA ORGANISASI DALAM MENINGKATKAN PROFESIONALISME PEMBELAJARAN GURU DI SEKOLAH. Equity In Education Journal, 5(2), 96–102. https://doi.org/10.37304/eej.v5i2.10771

Most read articles by the same author(s)