Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Di Rumah Bentuk Authoritative Terhadap Pembentukan Perilaku Sosial Anak Pada Siswa Kelas IV SD

Authors

  • Dewa Ayu Ketut Cintya Wulandari Universitas Pendidikan Ganesha
  • IGA. Ayu Wulandari Universitas Pendidikan Ganesha
  • D.B. Kt. Ngr. Semara Putra Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.8330

Keywords:

Parenting, Social Behavior

Abstract

This study aims to determine the relationship between parental parenting at home in an authoritative form with children's social behavior in grade IV students of SD Cluster IV, State District for the 2022/2023 School Year. This type of research is ex post facto correlational. The population of this study is all grade IV students of SD Cluster 4 State District for the 2022/2023 School Year, which amounts to 242 students. The study sample totaled 148 students. The sample determination technique used is a proportional random sampling technique. The data collected are quantitative data with interval scales, namely authoritative parenting and social behavior, data collection methods using non-test methods. Data on authoritative parenting and social behavior were obtained through questionnaires/ questionnaires. The statistical analysis used in the study is product moment correlation analysis. The results showed that there was a significant relationship between parental parenting at home authoritative form and children's social behavior obtained r count = 2,826 and rtable at the level of significance (α = 0.05 n = 148) So it can be concluded that there is a significant relationship between parental parenting at home authoritative form   on children's social behavior in grade IV students at SD Cluster 4 State District for the 2022/2023 School Year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaliana, A., & Afrianti, N. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua terhadap kemandirian Anak di Rumah dan di Sekolah. Jurnal Riset Pendidikan Guru Paud, 58–63. https://doi.org/10.29313/jrpgp.vi.901

Andika, R., & Hendri, S. (2021). Evaluasi Pembelajaran Daring Mahasiswa pada Mata Kuliah Pembelajaran Matematika di SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 458. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.39828

Andriyani, M., Harahap, F., & Silaban, R. (2018). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Menggunakan Pendekatan Saintifik Siswa Kelas V Sd Sabilina Tembung. Jurnal Tematik, 8(3), 284–292. https://doi.org/https://doi.org/10.24114/jt.v8i3.12629

Ansori, Y. Z. (2021). Keteladanan Orang Tua Dalam Menumbuhkan Karakter Anak di Lingkungan Keluarga. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA 2021 “System Thinking Skills Dalam Upaya Transformasi Pembelajaran Di Era Society 5.0”. Agustus 2021, 248–252.

Ariani, R. T., & Sawitri, D. R. (2014). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Pola Asuh Orang Tua Otoriter Dengan Agresivitas Pada Remaja. Jurnal EMPATI, 3(4), 492–502. https://doi.org/10.14710/empati.2014.7611

Ariasti, D., Yulianti, T. S., & Pratiwi, A. (2015). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Perkembangan Mental Anak Pada Proses Tumbuh Kembang Di Sd Bentakan 1 Sukoharjo. KOSALA : Jurnal Ilmu Kesehatan, 1(2), 24–29. https://doi.org/10.37831/jik.v1i2.55

Astija, A., & Sandra, T. V. (2020). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dengan Hasil Belajar Siswa Di SMP Swastyastu Tolai. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 12(2), 85–94. https://doi.org/10.31603/edukasi.v12i2.4196

Budiarti, novi yulia. (2020). Pengaruh Tontonan Di Televisi Terhadap Perilaku Sosial Anak. Sustainability (Switzerland), 4(1), 1–9.

Chotimah, P. C. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Otoriter Terhadap Perilaku Agresif Pada Remaja Di Desa Plalangan. ROSYADA: Islamic Guidance and Counseling, 2(2), 105–112. https://doi.org/10.21154/rosyada.v2i2.3535

Elminah, E., Dhine Hesrawati, E., & Syafwandi, S. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Pada Anak Usia Dini. Jurnal Sosial Teknologi, 2(7), 574–580. https://doi.org/10.36418/jurnalsostech.v2i7.362

Fakriyatur, A., & Damayanti, A. K. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Otoriter Dengan Temper Tantrum Pada Anak Usia Prasekolah. Psikovidya, 22(2), 144–163. https://doi.org/10.37303/psikovidya.v22i2.110

Fienny M. Langi, F. T. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Kepribadian Anak. 2, 48–68.

Fitrianti, L. I., Mufidah, E. F., & Farid, D. A. M. (2022). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dengan Perilaku Agresif Siswa Kelas Ix Smp Pgri 1 Buduran. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Borneo, 4(1), 11–16. https://doi.org/10.35334/jbkb.v4i1.2701

Gede Yenny Apriani, D. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Iv Dan V Di Sd N 3 Candikuning. Jurnal Medika Usada, 5(2), 12–17. https://doi.org/10.54107/medikausada.v5i2.131

Hidayah, A. N., Bahruddin, H. E., Ibn, U., & Bogor, K. (2020). Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Sosial Siswa. Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 5(2), 72–77.

Hidayana, A. F., & Fatonah, S. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perilaku Sopan Santun Siswa Kelas III MI Nurul Ulum Sidorejo Madiun. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1. https://doi.org/10.21154/ibriez.v5i5.100

Kasongat, J., Mardiyanti, R., & Kusnadi, S. K. (2020). HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH ORANG TUA DENGAN INTERAKSI SOSIAL PADA ANAK USIA DINI DI GRIYA BENOWO INDAH 1 SURABAYA. PSIKOWIPA (Psikologi Wijaya Putra), 1(1), 15–25. https://doi.org/10.38156/psikowipa.v1i1.10

Lonto, J. S., Umboh, A., & Babakal, A. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Jajan Anak Usia Sekolah (9-12 Tahun) Di Sd Gmim Sendangan Sonder. Jurnal Keperawatan, 7(1), 1–7. https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.24338

Mahpudin, P. (2021). Pendidikan Perilaku Sosial Pada Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Melalui Pola Asuh Orang Tua Di Rumah. Aksioma Ad-Diniyah, 9(2). https://doi.org/10.55171/jad.v9i2.549

Maksum, K., & Winasih, S. K. (2018). Hubungan Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Moral Siswa Kelas Tinggi Di SD Negeri Cimpon Desa Tirtosari Kecamatan Kretek Kabupaten Bantul Tahun Ajaran 2014/2015. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 8(2), 75. https://doi.org/10.21927/literasi.2017.8(2).75-84

Muflihah, E., & Widyana, R. (2019). Hubungan Antara Persepsi Siswa Tentang Pola Asuh Otoriter Orang Tua Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas Xi Smk X Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 3(2), 319–339. https://doi.org/10.31316/g.couns.v3i2.321

Mursalim, M., Jusmin, J., & Wulandari, N. (2020). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemampuan Bersosialisasi Pada Siswa Kelas IV DI SD INPRES 102 MALANU Kota Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i1.396

Nasution, S. (2019). Pendidikan lingkungan keluarga. Tazkiya, 8(1), 115–124.

Nurlaela, L. S., Pratomo, H. W., & Araniri, N. (2020). Pengaruh Pola Asuh Orang tua terhadap Pembentukan Karakter Anak pada Siswa Kelas III Mandrasah Ibtidaiyah Tahfizhul Qur’an Asasul Huda Ranjikulon Kecamatan Kasokandel Kabupaten Majalengka. Eduprof : Islamic Education Journal, 2(2), 226–241. https://doi.org/10.47453/eduprof.v2i2.35

P. Djufri, M. A., Posangi, J., & Oroh, W. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Pemberian Pendidikan Seks Pada Anak Di Kelas 5 Dan 6 Sd Inpres Boyong Pante. Jurnal Keperawatan, 7(1). https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.22899

Prasetyawati, N., Himawan, R., & Suwarto, T. (2020). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Dan Pengetahuan Orang Tua Dengan Perilaku Sibling Rivalry Pada Anak Usia Toddler (1-3 Tahun) Di Paud Desa Dema’an Kota Kudus. Indonesia Jurnal Perawat, 5(2), 14. https://doi.org/10.26751/ijp.v5i2.1350

Prastyawati, T., Aji, S. D., & Soraya, J. (2021). Pengaruh Pola Asuh Otoriter, Autoritatif, Permisif Orang Tua Terhadap Perilaku Prososial Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 15(1), 53–60.

Rachmadtullah, R., & Aguswara, W. W. (2017). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Sosial Ssiwa Kelas Awal Sekolah Dasar. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(02), 1–9. https://doi.org/https://doi.org/10.31227/osf.io/s2x5u

Satyaninrum, I. R., & Habibah, L. (2021). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perilaku Sosial Anak Usia Dini di TKIT Cahaya Ananda Depok. GENIUS Indonesian Journal of Early Childhood Education, 2(1), 15–30. https://doi.org/10.35719/gns.v2i1.37

Sengkey, S. B., & Tiwa, T. M. (2022). STUDI DESKRIPTIF KUANTITATIF TENTANG HUBUNGAN ANTARA POLA ASUH OTORITER ORANG TUA DENGAN PERILAKU AGRESIF PADA SISWA DI SMA NEGERI 1 AMURANG BARAT DAN SMA KATOLIK AQUINO AMURANG BARAT. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 6(2), 9760–9764. https://doi.org/10.58258/jisip.v6i2.3162

Sinaga, R. (2015). Pengaruh Kompetensi Mengajar Guru Dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Konsep Diri Dan Motivasi Berprestasi Siswa Sd Kelas Vi. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 4(1), 108–115. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v4i1.2980

Siswanto, N. A., Wahid, F. S., & Setiyoko, D. T. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Terhadap Perilaku Dan Hasil Belajar Di Sd. JCS - Journal of Comprehensive Science, 1(2), 65–70. https://doi.org/10.36418/jcs.v1i2.14

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Umboh, I. M., Umboh, A., & Babakal, A. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Seksual Anak Usia Remaja Di Smk N 1 Tombaririhubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Seksual Anak Usia Remaja Di Smk N 1 Tombariri. Jurnal Keperawatan, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.24331

Warouw, I., Posangi, J., & Bataha, Y. (2019). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Agresif Pada Anak Usia Remaja Di Sma N 1 Kakas. Jurnal Keperawatan, 7(1). https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.24333

Widari, N. P., & Darmasari, A. M. (2021). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dengan Perilaku Sosial Anak Usia Prasekolah Di Tk Mentari Surabaya. Jurnal Keperawatan, 10(1), 48–54. https://doi.org/10.47560/kep.v10i1.270

Yumeri, Subagjo, A., & Sugiharto. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah Palangka Raya. Jurnal Pendidikan, 23(2), 140–154. https://doi.org/10.52850/jpn.v23i2.4449

Downloads

Published

2022-12-27

How to Cite

Dewa Ayu Ketut Cintya Wulandari, IGA. Ayu Wulandari, & D.B. Kt. Ngr. Semara Putra. (2022). Hubungan Antara Pola Asuh Orang Tua Di Rumah Bentuk Authoritative Terhadap Pembentukan Perilaku Sosial Anak Pada Siswa Kelas IV SD. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Dan Budaya, 3(1), 116–129. https://doi.org/10.37304/enggang.v3i1.8330