Development of the Nyak Ceghdas Comic Media Based on Local Culture Using the ADDIE Model to Enhance Vocational Students’ Career Maturity

Authors

  • Diah Telogowiyah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Tika Febriyani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Andi Thahir Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.37304/pandohop.v5i2.19640

Keywords:

career maturity, comic media, local culture, ADDIE model, guidance and counseling

Abstract

This study aims to develop a locally-based educational comic media Nyak Ceghdas to improve vocational students’ career maturity. The research utilized the Research and Development (RnD) method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The media was validated by material, media, and language experts. Effectiveness testing involved student response questionnaires and the Wilcoxon test. Validation results indicated that the media is highly feasible, with scores from media experts (93%), material experts (90%), and language experts (87%). Student responses were positive with an average rating of 92% in small groups and 91% in large groups. Teacher responses also showed high approval at 89%. The Wilcoxon test revealed an Asymp. Sig. value of 0.000 (<0.05), indicating a significant effect of the comic media on improving students' understanding of career maturity. Therefore, Nyak Ceghdas is considered appropriate as an alternative culturally responsive career guidance media.

Downloads

Download data is not yet available.
DOI: 10.37304/pandohop.v5i2.19640 DOI URL: https://doi.org/10.37304/pandohop.v5i2.19640
Views: 12 | Downloads: 10

References

Aryanti, N. S., Jamaludin, U., & Dewi, R. S. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Komik Pada Mata Pelajaran PPKN Kelas VII SMPN 3 Kragilan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 38–48.

Barros, I. D., Naibili, M. J. E., & Rua, Y. M. (2024). Motif dan Risiko Kecanduan Konsumsi Alkohol di Kalangan Remaja SMA: Implikasi untuk Langkah Preventif dan Intervensi Keperawatan. ASJN (Aisyiyah Surakarta Journal of Nursing), 5(2), 121–131.

Fatimah, S. D. D., Isti’adah, F. N., & Sulistiana, D. (2025). Adaptasi Alat Ukur Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF) Untuk Siswa SMA Sederajat. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 5(1), 11–26.

Firmansyah, B. H., Santoso, S., & Lindrawati, L. (2024). Desain Pembelajaran Universal Design for Learning (UDL) Berbasis Adaptive E-Learning System Dalam Program Merdeka Belajar. PROSIDING SENADIKA: Seminar Nasional Akademik, 1(1), 286–293.

Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. Longman Publishing.

Ginting, R. L., Hawa, A. D., Sinaga, C. A., Dwi, F. A., Gultom, F., & Cahya, S. R. (2024). Teknologi Informasi Dalam Layanan Bk Melalui Penggunaan Media Video Animasi Untuk Meningkatkan Efektivitas Bimbingan Karir Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(6).

Hamidah, S., & Rizal, M. S. (2022). Edukasi kesehatan reproduksi dan perkembangan remaja di panti asuhan yatim muhammadiyah kecamatan gresik kabupaten gresik jawa timur. Journal of Community Engagement in Health, 5(2), 237–248.

Hati, S. T. (2024). Penggunaan Komik Sebagai Bahan Ajar IPS di Kelas IX MTS LAB Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 4(3), 92–113.

Imania, K. A. N., & Bariah, S. H. (2019). Rancangan pengembangan instrumen penilaian pembelajaran berbasis daring. Petik: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 5(1), 31–47.

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi canva sebagai media pembelajaran yang efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108–113.

Laras, P. B. (2019). Pengembangan komik edukatif tentang dampak pacaran pada remaja. Prophetic: Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 2(1), 41–60.

Maghfirah, F., & Herowati, H. (2017). Pengembangan media komik strip sains †œpemanasan Global†untuk meningkatkan motivasi membaca siswa kelas VII SMPN 2 Sumenep. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 76–84.

Mikamahuly, A., Fadieny, N., & Safriana, S. (2023). Analisis pengembangan media komik pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 3(2), 256–263.

Muchlis, I. P., & Andromeda, A. (2020). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Higher Order Thinking Skill Pada Materi Hidrolisis Garam Untuk Siswa SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(2), 218–225.

Ningrum, M. T. A., Purnomo, A., & Idris, I. (2021). Pengembangan media pembelajaran IPS berbasis android materi kerajaan dan peninggalan Hindu-Buddha. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 19–31.

Nugraheni, N. (2017). Penerapan media komik pada pembelajaran matematika di Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(2).

Nurlina, N., Maharani, S. D., & Yosef, Y. (2024). Rancangan pengembangan media komik berbasis budaya lahat dengan menggunakan aplikasi Canva untuk pembelajaran di kelas II sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1353–1363.

Nursalim, M. (2013). Pengembangan media bimbingan dan konseling. Jakarta: Akamedia.

Prof. Dr. Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif, dan R&D.

Puti, S., Latief, M., Rohandi, M., & Suwandi, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality Pada Materi Perakitan Komputer Kelas X TKJ di SMKN 1 Gorontalo. Inverted: Journal of Information Technology Education, 3(1), 80–93.

Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika, 10(02), 425–436.

Reynata, A. V. E. (2022). Penerapan youtube sebagai media baru dalam komunikasi massa. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(02).

Verdian, F., Jadid, M. A., & Rahmani, M. N. (2021). Studi penggunaan media simulasi phet dalam pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Fisika, 1(2), 39.

Wahyu, A., Smaragdina, A. A., Akbar, I. P. F., Nasmansyah, W., Sari, A. Y., Fauziah, N., & Wardhani, E. R. (2024). Pemanfaatan Augmented Reality (AR) Dalam Pengembangan E-Modul Gamifikasi Berbasis Problem Based Learing untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 4(3), 1975–1988.

Widiastari, Ni Gusti Ayu Putu Puspita, R. D. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Inpres 2 Nambaru. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(4), 215–222.

Zamroni, E. (2016). Urgensi career decision making skills dalam penentuan arah peminatan peserta didik. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2).

Published

2025-06-02

How to Cite

Telogowiyah, D., Febriyani, T., & Thahir, A. (2025). Development of the Nyak Ceghdas Comic Media Based on Local Culture Using the ADDIE Model to Enhance Vocational Students’ Career Maturity. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 5(2), 37–44. https://doi.org/10.37304/pandohop.v5i2.19640