Analysis of Inclusive Education Curriculum in Physical Education, Sports, and Health Subjects at Brajan Elementary School, Tamantirto, Yogyakarta

Penulis

  • Erin Nur Safitri Universitas PGRI Yogyakarta
  • Dwi Putri Fatmawati Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.52850/jpn.v25i1.15155

Kata Kunci:

Inclusive Education Curriculum, Lesson Planning, Learning Implementation, Learning Assessment, Peserta Didik Berkebutuhan Khusus

Abstrak

This study aims to determine the implementation of the inclusive education curriculum related to learning planning, learning implementation, and learning assessment.  The study was conducted at Brajan Elementary School, Tamantirto in the 2023/2024 school year. This study used a qualitative method with observation, documentation, and interview techniques with three main respondents: class VI teachers, principals, and Physical Education, Sports, and Health (PJOK) teachers. The research findings show that the school has not prepared a PDBK Student Learning Profile, made adaptations or modifications related to the devices, or prepared an Individual Learning Program. This is because teachers do not yet know about preparing inclusive learning, teachers have never attended training, schools do not have GPK, lack adequate resources, and schools have not been involved or collaborated with related experts in preparing learning devices for PDBK.

Unduhan

Data unduhan belum tersedia.

Referensi

Dirindari, A. R. (2023). Pentingnya Profil Belajar Siswa Bagi Sekolah Penyelenggara Pendidikan Inklusif. https://www.melintas.id/pendidikan/34683586/pentingnya-profil-belajar-siswa-bagi-sekolah-penyelenggara-pendidikan-inklusif

Dwimarta, R. (2015). Rancangan IEP (Individualized Educational Program) bagi Anak Berkebutuhan Khusus pada Pendidikan Inklusif. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, November, 230–236. https://media.neliti.com/media/publications/171921-ID-rancangan-iep-individualized-educational.pdf

Ediyanto, E., Sunandar, A., & Iswahyudi, S. (2021). Pengembangan Kurikulum, Silabus dan RPP di Sekolah Inklusi: Program Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Inklusi. Yayasan Pusat Pendidikan Angstrom, 1(1), 84.

Firli, I. & Widyastono, H.S. (2020). Analisis Kesiapan Guru Terhadap Program Inklusi. BEST JOURNAL (Biologi, Education Science, & Technology), 3(1), 127–132.

Fitriani. (2018). Modifikasi Penilaian untuk Siswa dengan Kebutuhan Khusus: Studi Kasus di Sekolah Inklusif di Jakarta. 10(2), 112–125.

Hanaa, H., & Mia Evani, E. (2022). Peran Penting Guru Pembimbing Khusus Dalam Pendidikan Inklusi Di SDI Al-Muttaqin. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(3), 167–171. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n3.p167-171

Handayani, R., & Prasetyo, B. (2016). Peran kepedulian guru dalam penyesuaian sosial siswa autis di sekolah dasar inklusif. Jurnal Pendidikan Inklusif, 4(3), 22–35.

Kristiawan, M., & R. (2017). Pengelolaan Pembelajaran Paud Dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan.

Mawa, HA, Menge, CD, Pare, MIT, & Baka, M. (2023). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN YANG RAMAH ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.38048/jpicb.v1i1.2108

Prastiwi, Z., & Abduh, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 668–682. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5235

Santoso, B., & Widodo, A. (2015). Efektivitas program remedial dalam meningkatkan pencapaian akademik siswa berkebutuhan khusus di sekolah dasar inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 13(1), 20–33.

Septi Nurfadillah. (2021). Pendidikan Inklusi Pedoman Bagi Penyelenggaraan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. CV Jejak (Jejak Publisher). books.google.com

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Ulfah, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kartik (Kartu Tematik) Tema 8 Keselamatan Di Rumah Dan Di Perjalanan Bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Profesi Pendidikan Dasar, 6(2), 211–224. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i2.9067 89

Utami, N. A., & Lestari, S. (2016). Implementasi program pendidikan individual (PPI) untuk siswa berkebutuhan khusus di sekolah dasar inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 13(1), 12–25.

Wulandari, E. (2017). Dampak kepedulian guru terhadap prestasi akademik siswa tunanetra di sekolah dasar inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 14(1), 10–23.

Xue. (2023). The influence of School Inclusive Education Climate on Physical Education Teachers’ Inclusive Education Competency: The Mediating Role of Teachers’ Agency. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.202 3.1079853

Yulianti, E., & Susanto, H. (2023). Strategi Pengembangan Kurikulum Inklusif Melalui Kerjasama dengan Ahli Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dasar, 19(1), 54–68.

Yusuf, M. (2019). PARADIGMA BARU PENDIDIKAN BAGI PESERTA DIDIK Oleh : Pendidikan Inklusif : Paradigma Baru Pendidikan dagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus dan Implikasinya terhadap Manajemen Sekolah. November.

Yuwono, I. (2017). INDIKATOR PENDIDIKAN INKLUSIF. zifatama jawara. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/sakp/article/view/5196

Unduhan

Diterbitkan

2024-08-24

Cara Mengutip

Nur Safitri, E., & Putri Fatmawati, D. (2024). Analysis of Inclusive Education Curriculum in Physical Education, Sports, and Health Subjects at Brajan Elementary School, Tamantirto, Yogyakarta. JURNAL PENDIDIKAN, 25(1), 74–88. https://doi.org/10.52850/jpn.v25i1.15155