MUTU PENGELOLAAN PROGRAM PENDIDIKAN PROFESI GURU (PPG) UNIVERSITAS PALANGKA RAYA

Authors

  • Abdul Rahman Azahari Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Palangka Raya
  • Holten Sion Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Palangka Raya
  • Wawan Kartiwa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP Universitas Palangka Raya
  • Annur Qadariah Program Studi Magister Pendidikan Dasar, PPS Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.7438

Keywords:

Persepsi, Mutu, Pengelolaan, Pendidikan Profesi Guru Dalam Jabatan, Universitas Palangka Raya.

Abstract

This study is a descriptive study that aims to describe the Quality of Management of the Teacher Professional Education (PPG) Program at the University of Palangka Raya in 2021. The population of this research are teachers, facilitators, and the PPG LMS Admins as many as 650 people. Considering the diverse population, both in type and quantity, the sampling and determination of samples is also carried out in various ways; so that the sample in this study consisted of 200 PPG participating teachers, 20 facilitators and 10 PPG LMS Admins. The technique used in collecting data in this research is by observing the results of the monitoring and evaluation of the learning implementation documents that have been carried out by PPG managers through the Quality Assurance Unit. The data analysis technique used is descriptive technique using non-parametric statistical techniques. The results showed that in general the quality of the management of the Teacher Professional Education Program (PPG) held at the University of Palangka Raya based on respondents' perceptions was in the "Very Good" category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adilah, H. G., & Suryana, Y. (2021). Manajemen Strategik dalam Meningkatkan Mutu ‎Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah. ISEMA: Islamic Educational Management, 6(1), 87-94. doi: https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.11037

Aditiya, V., Suryani, L., & Sapni, R. R. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan pada PT. Pos Indonesia (Persero) Cabang Dumai. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(4), 6023-6032. doi: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.6437

Akhmad, I. (2017). Hubungan antara Pengetahuan Manajemen dan Komitmen dengan Kinerja Pengurus Pusat Pendidikan dan Latihan Pelajar (PPLP) di Sumatera Utara. Journal Physical Education, Health and Recreation, 2(1), 48-56. doi: https://doi.org/10.24114/pjkr.v2i1.7839

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dale, M. (2003). Meningkatkan Keterampilan Manajemen (Alih Bahasa Ramelan). Jakarta: PT. Gramedia.

Dewi, R., & Agustian, W. (2022). Analisis Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Pelayanan Dinas Kearsipan dan Perpustakaan Kota Palembang. Jurnal Ilmiah Bina Manajemen, 5(2), 51–57. doi: https://doi.org/10.33557/jibm.v5i2.1873

Firdaus, E., Purba, R. A., Kato, I., Purba, S., Aswan, N., Karwanto, Chamidah, D. (2021). Manajemen Mutu Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Hariyanto, S. (2016). Sistem Informasi Manajemen. Publiciana, 9(1), 80-85. doi: https://doi.org/10.36563/publiciana.v9i1.75

Husaini., & Fitria, H. (2019). Manajemen Kepemimpinan pada Lembaga Pendidikan Islam. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 4(1), 43-54. doi: http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v4i1.2474

Isnaini, S., Syukur, F., & Khunaifi, A. (2021). Implikasi Penerapan Sistem Manajemen Mutu ISO 9001:2015 di Madrasah (Studi Kasus di Madrasah Aliyah Nahdlatul Ulama Banat, Kudus, Indonesia). Jawda: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 14-24. doi:https://doi.org/10.21580/jawda.v1i1.2020.6680

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemendikbud). (2020). Pedoman Program Pendidikan Profesi Guru Dalam Jabatan. Jakarta: Direktorat Pendidikan Profesi dan Pembinaan Guru dan Tenaga Kependidikan, Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi (Kemendikbudristek). (2022). PPG Dalam Jabatan. Diterima dari: https://ppg.kemdikbud.go.id/ppg-dalam-jabatan.

Maryani, E. (2022). Pendidikan Profesi Guru (PPG) sebagai Cara untuk Menjadikan Guru menjadi Profesional. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(4), 171-178.

Sadiman, S. A. (2010). Media Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sion, H. (2005). Manajemen Tenaga Kependidikan. Malang: UM Press.

Sion. H. (2018). Tingkat Kepuasan Peserta Pembekalan PPL. Palangka Raya: FKIP Universitas Palangka Raya.

Sirait, S. K. (2021). Pengaruh Promosi Media Sosial, Celebrity Endorser, dan Perceived Quality terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis, 16(1), 45-56.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno. E. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2003). Total Quality Management. Yogyakarta: Andi Ofset.

Turmidzi, I. (2019). Konsep Pengendalian Mutu dan Peran Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Dunia Bisnis dan Dunia Pendidikan. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 63-100. doi: https://doi.org/10.51476/dirasah.v1i1.57

Uma, H. (2013). Persepsi: Pengertian, Definisi, dan Faktor yang Mempengaruhi. Diterima dari https://www.kompasiana.com/hasminee/552999136ea8349a1f552d01/persepsi-pengerti an-definisi-dan-factor-yang-mempengaruhi?page=all#sectionall.

Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Walgito, W. (2004). Pengantar Psikologi. Yogyakarta: Andi Offset.

Yustira, N., Witarsyah, D., & Sutoyo, E. (2021). Implementasi Algoritma NaÏve Bayes Classification untuk Klasifikasi Kelulusan Mahasiswa Tepat Waktu. Eproceeding of Engineering, 8(5). Diterima dari: https://openlibrarypublications.telkomuniversity.ac.id/ index.php/engineering/article/view/16721.

Downloads

Published

2022-10-13

How to Cite

Azahari, A. R., Sion, H., Kartiwa, W., & Qadariah, A. (2022). MUTU PENGELOLAAN PROGRAM PENDIDIKAN PROFESI GURU (PPG) UNIVERSITAS PALANGKA RAYA. Equity In Education Journal, 4(2), 111–117. https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.7438