GAYA KEPEMIMPINAN DEMOKRATIS DAN VISIONER
DOI:
https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8250Keywords:
Gaya Kepemimpinan, Demokratis, Visioner, Kinerja Guru.Abstract
The principal has distinctive characteristics in leading or often referred to as a leadership style in carrying out the wheels of the school organization that he leads. Leadership style is a way for leaders to influence their subordinates to want to work together productively to achieve organizational goals. This conceptual article aims to examine the phenomenon of democratic and visionary leadership in improving the performance of teachers in Elementary School (SD) 1 Colo Kudus. Based on the results of the study, it can be concluded that the combination of democratic and visionary leadership styles is very suitable to be applied at SD 1 Colo Kudus to improve teacher performance. Various innovative ideas from school principals for the improvement and progress of schools, including those for improving teacher performance, are always brought together and discussed in advance with teachers to obtain various responses and input; henceforth the final decision remains in the hands of the principal. Based on the results of this study, a combination of democratic and visionary leadership styles can be an alternative that can be applied to improve teacher performance in other basic education units.
Downloads
References
Hariyadi, A., (2022). Pendidikan Pancasila Menanamkan Nilai-nilai Karakter dan Budaya. Surabaya: CV. Global Aksara Press.
Jaya, N., Mukhtar, A., & UA, A. N. A. (2020). Gaya Kepemimpinan dan Motivasi, Pengaruhnya terhadap Kinerja Pegawai. BALANCA: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 35-43. doi: https://doi.org/10.35905/balanca.v2i1.1393
Marayasa, I. N., & Faradila, A. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Karyawan PT. Bank Dinar Indonesia. Jurnal Ekonomi Efektif, 2(1), 110-122. doi: http://dx.doi.org/10.32493/JEE.v2i1.3508
Masbullah, M., As, A., Mudzafaroh, N., Hariyadi, A., & Nurdiana, D. (2022). Implementasi Manajemen Keuangan Sekolah dalam Pemenuhan Sarana dan Prasarana Pendidikan. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 6(1), 92-101. https://doi.org/10.31538/almada.v6i1.2894
Mulyaningsih. (2020). Kepemimpinan dalam Pengambilan Keputusan. Bandung: CV. Kimfa Mandiri.
Nurhayati, E. (2017). Pengaruh Penerapan Sistem Penilaian E-Kinerja dan Kompetensi terhadap Kinerja Pegawai di Kecamatan Semarang Timur melalui Motivasi sebagai Variabel Intervening. Jurnal Penelitian Ekonomi dan Bisnis, 2(2), 79-91. doi: https://doi.org/10.33633/jpeb.v2i2.2274
Purwanto, A., Asbari, M., Prameswari, M., & Ramdan, M. (2020). Gaya Kepemimpinan di Madrasah Aliyah: Authentic, Tansformational, Authoritarian atau Transactional?. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 15-31. doi: https://doi.org/10.31538/ndh.v5i1.544
Rahman, M. A., Kusuma, A. R., & Resmawan, E. (2019). Studi Kepemimpinan Kepala Biro Dalam Meningkatkan Kinerja Aparatur Sipil Negara Pada Biro Hubungan Masyarakat Sekretariat Daerah Provinsi Kalimantan Timur. Jurnal Paradigma, 8(1), 11-21. doi: http://dx.doi.org/10.30872/jp.v8i1.2923
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2013). Organizational Behavior (15th Edition). Boston: Pearson Education.
Sahadi., Taufiq, O. H., & Wardani, A. K. (2020). Karakter Kepemimpinan Ideal dalam Organisasi. Jurnal MODERAT, 6(3), 513-524. doi: http://dx.doi.org/10.25157/moderat.v6i3.3990
Shofwani, S. A., & Hariyadi, A. (2019). Pengaruh Kompensasi, Motivasi Dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Karyawan Universitas Muria Kudus. Jurnal STIE Semarang (Edisi Elektronik), 11(1), 52-65. doi: https://doi.org/10.33747/stiesmg.v11i1.338
Siagian, S. P. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Simamora, H. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. (Edisi Ketiga). Yogyakarta: Bagian Penerbit Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi YKPN.
Suparno., & Asmawati, L. (2018). Pengembangan Model Kepemimpinan Visioner Kepala Lembaga PAUD untuk Menciptakan Budaya Sekolah Berkarakter di Kota Serang, JTPPm (Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran), 5(2), 74-92.
Suprayitno. (2007). Pemimpin Visioner dalam Perubahan Organisasional. JEKU: Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 7(2), 115-123.
Suradji, G., & Martono, E. (2014). Ilmu dan Seni Kepemimpinan. Bandung: Pustaka Reka Cipta.
Sutikno. (2014). Pemimpin dan Kepemimpin: Tips Praktis untuk Menjadi Pemimpin yang di Ddolakan. Lombok: Holistica Lombok.
Syadzili, M. F. R. (2019). Polarisasi Tahapan Kepemimpinan Transformatif Pendidikan Islam. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 55-81. doi: https://doi.org/10.33650/al-tanzim.v3i1.498
Thaib, M. I. (2016). Kepemimpinan Pendidikan dalam Islam. Jurnal Intelektualita, 4(1), 66-95.
Thoha, M. (2013). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Tj, H. W. (2009). Gaya Kepemimpinan Model Leader Members Exchange dan Motivasi serta Kinerja. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, 9(2) 85-94.
Transilvanus, V., da Silva, Y. O., & Tunga, L. (2021). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Penyidik Pada Kepolisian Resort Sikka. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(6), 295-307. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.5610466
Zainal, V. R., Ramly, M., Mutis, T., & Arafah, W. (2015). Manajemen Sumber Daya Manusia Untuk Perusahaan. Jakarta: Kharisma Putra Utama Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Kurniati, Siti Chumaidah, Sdarti, Ahmad Hariyadi, Slamet Utomo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.