ANALISIS FUNGSI PENILAIAN KINERJA KEPALA SEKOLAH (PPKS) SEBAGAI SUPERVISOR PENDIDIKAN

Authors

  • Susanti Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Mieke Yostania Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Masrukhan Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Ahmad Hariyadi Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Su'ad Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8262

Keywords:

Penilaian Kinerja Kepala Sekolah (PPKS), Kepala Sekolah, Supervisor Pendidikan.

Abstract

The purpose of this study was to analyze the performance appraisal function of school principals in carrying out one of their roles as educational supervisors in schools. This type of research is descriptive qualitative. Data collection techniques using observation, interviews and documentation studies. Data analysis uses interactive data patterns from Miles & Huberman. Checking the credibility of the data is done by checking the credibility, dependability and confirmability. The results of this study showed that the performance appraisal analysis of school principals is very effective in improving the quality and professionalism of school principals in carrying out their roles. The principal as a supervisor plays an important role in improving teacher professionalism and the quality of education in schools. As a supervisor, the principal is responsible for planning educational programs in schools, progress and development of schools and increasing teacher professionalism through fostering the performance of teachers in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bafadal, I. (2016). Penilaian Kinerja Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran dalam Peningkatan Akuntabilitas Sekolah. Manajemen Pendidikan, 25(1). Diterima dari http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2015/05/02-Ibrahim-Bafadal.pdf.

Bafadal, I., Sobri, A. Y., & Nurabadi, A. (2017). Standar Kompetensi Kepala Sekolah Pemula sebagai Pemimpin dalam inovasi Belajar. Seminar Nasional Pendidikan FIP Universitas Negeri Malang. Diterima dari http://ap.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/12/Ibrahim-Bafadal.pdf.

Berliani, T., & Wahyuni, R. (2017). Implementasi Supervisi oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 1(3): 124-135. doi: https://doi.org/10.17977/um025v1i32017p218

Berliani, T., dkk. (2021). Implementasi Supervisi Akademik Dalam Rangka Peningkatan Profesionalisme Guru Masa Pandemi Covid 19 di SDN 5 Langkai Kota Palangka Raya. Equity in Education Journal, 3(1), 1-10. doi: https://doi.org/10.37304/eej.v3i1

Dhewi, R. M., & Ma’arif, S. (2006). Analisis Pengaruh Efektivitas Sistem Penilaian Kinerja Terhadap Motivasi Kerja, Kepuasan Kerja dan Kinerja Karyawan PT. Coats Rejo Indonesia. Jurnal Manajemen & Agribisnis, 3(1). doi:https://doi.org/10.17358/jma.3.1.1-17

Gunawan, I. (2014, 8-9 Desember). Analisis Dampak Supervisi Pendidikan terhadap Perkembangan Masyarakat dan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Makalah disampaikan pada Seminar Nasional Pendidikan Revitalisasi Manajemen Pendidikan Nasional Menuju Perbaikan Mental, Jurusan Administrasi Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Gunawan, I. (2015). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional dan Kepuasan Kerja terhadap Perilaku Kewargaan Organisasi Guru Sekolah Dasar. Premiere Educandum, 5(1), 59-58.

Hariyadi, A., Rustono., Pramono, S. E., & Yanto, H. (2018). Charismatic Leadership of Kiai in Developing an Organizational Culture of Islamic Boarding School. The Journal of Educational Development, 6(1), 44-53.

Hartina., Hariyadi, A., Tukiyo., & Romadhianti, R., & Seena, I. (2022). Strangthening Charateristics of Organizational Structures as An Effort to Improve Madrasah Employee Parformance. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6((3), 880-893.

Institute for Education Leadership (IEL) (2013). Principal/Vice-Principal Performance Appraisal: Technical Requirements Manual. Retrieved from www.education-leadership-ontario.ca

Masaong, A. K. (2013). Supervisi Pembelajaran dan Pengembangan Kapasitas Guru. Bandung: Alfabeta.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2009). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: UI-Press.

Moleong, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: Remaja Rosdakarya.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 13 Tahun 2007 tentang Standar Kepala Sekolah

Sururi., Sa’ud, U. S., & Suryana, A. (2016). Studi Efektivitas Penilaian Kinerja Kepala SMP Negeri. Jurnal Administrasi Pendidikan, 13(1). doi: https://doi.org/10.17509/jap.v23i2.5643

Suryadi, A., Harun, C. Z., & Usman, N. (2016). Kinerja Kepala Sekolah sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru MTsN di Kabupaten Aceh Barat Daya. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(2).

Downloads

Published

2023-03-20

How to Cite

Susanti, Mieke Yostania, Masrukhan, Hariyadi, A. ., & Su’ad. (2023). ANALISIS FUNGSI PENILAIAN KINERJA KEPALA SEKOLAH (PPKS) SEBAGAI SUPERVISOR PENDIDIKAN. Equity In Education Journal, 5(1), 59–64. https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8262

Most read articles by the same author(s)