SUPERVISI AKADEMIK PENGAWAS SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU

Authors

  • Susilo Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Fauzin Futiarso Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Hardi Jatmiko Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Su'ad Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Ahmad Hariyadi Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8258

Keywords:

Supervisi Akademik, Pengawas Sekolah, Profesionalisme Guru.

Abstract

The purpose of this research is to describe the academic supervision of school supervisors to improve teacher professionalism, which focuses on: (1) the implementation of academic supervision by school supervisors, (2) obstacles to academic supervision carried out by school supervisors, and (3) the efforts given by school supervisors under academic supervision. The research method used is a qualitative approach. Data collection procedures using interview techniques, observation, and documentation. Data analysis was carried out with the stages of data reduction, data display, and conclusion. The validity of the data using source triangulation techniques, technical triangulation; and time triangulation. The results showed that academic supervision carried out by school supervisors had been carried out properly and by following per under with applicable regulations, from planning to reporting the results of academic supervision; Although in its implementation there are still various obstacles, the effect is not so significant on the effectiveness of the implementation of academic supervision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Affandi, Y., Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2022). The Evalution of JIDI (Jigsaw Discovery) Learning Model in the Course of Qu’ran Tafsir. International Journal of Instruction, 15(1), 799-820.

Bahrodin. (2017). Model Supervisi Akademik Kepala Sekolah dengan Strategi Kolaborasi bagi Guru SMP Negeri Di Kabupaten Banyumas. Prosiding Magelang: Untidar.

Berliani, T., Wahyuni, R. ., Helencia, E. M. ., Maretin, A., & Putra, S. M. (2022). Strategi Pengawas Sekolah Dasar dalam Melaksanakan Pengawasan Ke Sekolah Binaan. Equity in Education Journal, 4(2), 82–87. doi: https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.5055

Bowo, B. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di SMA Negeri 1 Ngronggot Kabupaten Nganjuk Tahun 2020. Dharma Pendidikan, 15(2), 93–106.

Hariyadi, A. (2014). Peran Pengawas dalam Menerapan Manajemen Mutu Terpadu di Sekolah. Jurnal Manajemen dan Penelitian Akuntansi, 7(2), 124-143.

Hariyadi, A. (2018). Model Peningkatan Kualitas Guru Berbasis Kinerja. Prosiding Seminar Nasional Universitas Muria Kudus.

Hariyadi, A. (2020). Kepemimpinan Karismatik Kiai dalam Membangun Budaya Organisasi Pesantren. Equity in Education Journal (EEJ), 2(02). doi: https://doi.org/10.37304/eej.v2i2.1694

Hariyadi, A., & Darmuki, A. (2019). Prestasi dan Motivasi Belajar dengan Konsep Diri. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial. PGSD UMK 2019, 280-286.

Hariyadi, A., Rustono., Pramono, S. E., & Yanto, H. (2018). Charismatic Leadership of Kiai in Developing an Organizational Culture of Islamic Boarding School. The Journal of Educational Development, 6(1), 44-53.

Imron, A. (2011). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Masliah, E. (2019). Pengembangan Model Supervisi Akademik Teknik Mentoring dalam Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 3(2), 125–134. doi: http://dx.doi.org/10.4321/ijemar.v3i2.4364

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 12 Tahun 2007 tentang Standar Pengawas Sekolah.

Ramadhan, A. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dan Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMK Negeri di Kabupaten Majene. Journal of Educational Science and Technology (EST), 3(2), 136–144. doi: https://doi.org/10.26858/est.v3i2.3579

Rangkuti, N. A. (2021). Supervisi Akademik Pengawas Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar Swasta Islam Terpadu Al-Fauzi Medan. Jurnal EduTech, 7(1), 53-63.

Rochis, N. (2018). Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru di SD 3 Demaan Kecamatan Kota Kabupaten Kudus. Tesis tidak Dipublikasikan. Semarang: UPGRIS.

Ruswenda (2011). Berbagai Faktor Dalam Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Di Kabupaten Kuningan. Tesis tidak Dipublikasikan. Jakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Program Studi Ilmu Administrasi Kekhususan Administrasi dan Kebijakan Pendidikan, Universitas Indonesia.

Shofwani, S. A., & Hariyadi, A. (2019). Pengaruh Kompensasi, Motivasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Universitas Muria Kudus. Jurnal STIE Semarang (Edisi Elektronik), 11(1), 52-65. doi: https://doi.org/10.33747/stiesmg.v11i1.338

Sugiyono. (2009). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Tabaheriyanto. (2014). Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Guru SMA di Kabupaten Kepahiang (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Supervisi Akademik). Tesis tidak Dipublikasikan. Bengkulu: Program Pasca Sarjana Universitas Bengkulu.

Ulfatin, N. (2014). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan: Teori dan Aplikasinya. Malang: Bayumedia Publishing.

Downloads

Published

2023-03-20

How to Cite

Susilo, Futiarso, F. ., Jatmiko, H. ., Su’ad, & Hariyadi, A. . (2023). SUPERVISI AKADEMIK PENGAWAS SEKOLAH UNTUK MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU. Equity In Education Journal, 5(1), 52–58. https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8258

Most read articles by the same author(s)