KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENERAPKAN KONSEP MERDEKA BELAJAR

Authors

  • Nuryoso Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Dwi Saputra Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Muhammad M. Qawim Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Ahmad Hariyadi Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia
  • Slamet Utomo Universitas Muria Kudus, Kudus, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8256

Keywords:

Kepemimpinan, Kepala Sekolah, Merdeka Belajar.

Abstract

This conceptual article aims to examine the leadership of school principals in applying the concept of independent learning. The results of the study show that the principal's leadership has a central role in the implementation of independent learning in schools. The steps taken by the principal started from: implementing policies that support independent learning, encouraging teachers to implement fun learning, motivating students to have readiness and mood to learn, actively involving parents and the environment, and collaborating with the education office to holding training to improve teacher competence. Success in implementing independent learning by the principal is proven by the participation of students in education that is evenly distributed, the implementation of effective learning, and no students are left behind in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausa, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis Di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 16(2), 102–107. Doi: https://doi.org/10.17509/md.v16i2.30125

Audihani, A. L., Hidayah, & Ristanti, D. A. (2019). Analisis Kesiapan Belajar Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon. Prosidin Seminar Nasional Edusainstek FMIPA Unimus. Diterima dari https://prosiding.unimus.ac.id/index.php/edusaintek/article/view/ 227.

Affandi, Y. Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2022) The Evalution of JIDI (Jigsaw Discovery) Learning Model in the Course of Qu’ran Tafsir. International Journal of Instruction, 15(1), 799-820.

Astini, N. K. S. (2022). Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Pada Era New Normal Covid-19 dan Era Society 5.0. Lampuhyang, 13(1), 164–180. doi: https://doi.org/10.47730/jurnallampuhyang.v13i1.298

Azhar, S. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah Efektif (Perspektif Pendidikan Islam). Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(1), 127–140.

Hidayat, R., M Dyah, V., & Ulya, H. (2019). Kompetensi Kepala Sekolah Abad 21: Sebuah Tinjauan Teoretis. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 4(1),61–68. doi: http://dx.doi.org/10.34125/kp.v4i1.394

Hariyadi, A. (2014). Peran Pengawas Dalam Menerapkan Manajemen Mutu Terpadu di Sekolah. Jurnal Manajemen dan Penelitian Akutansi, 7(2) hlm. 124-143

Hariyadi, A., Rustono, R., Eko Pramono, S., & Yanto, H. (2018). Charismatic Leadership of Kiai in Developing an Organizational Culture of Islamic Boarding School. The Journal of Educational Development, 6(1), 44-53. doi: https://doi.org/10.15294/jed.v6i1.20730

Hariyadi, A. (2018). Model Peningkatan Kualitas Guru Berbasis Kinerja. Prosiding Seminar Nasional Universitas Muria Kudus.

Hariyadi, A., & Darmuki, A. (2019). Prestasi dan Motivasi Belajar dengan Konsep Diri. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial. PGSD UMK 2019, 280-286.

Hariyadi, A., Fuadul, M., & Putri, A. (2021). Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Audio Visual Pada Mata Kuliah Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Refleksi Edukatika, 12(1), 110-11.

Hariyadi, A., Fuadul, M., & Putri, A. (2021). Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Audio Visual Pada Mata Kuliah Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. Refleksi Edukatika, 12(1), 110-11.

Hariyadi, A. (2020). Kepemimpinan Karismatik Kiai dalam Membangun Budaya Organisasi Pesantren. Equity in Education Journal (EEJ), 2(02). doi: https://doi.org/10.37304/eej.v2i2.1694

Hartina., Hariyadi, A., Tukiyo., & Romadhianti, R., & Seena, I. (2022). Strangthening Charateristics of Organizational Structures as An Effort to Improve Madrasah Employee Parformance. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6((3), 880-893.

Hariyadi, A., (2022). Pendidikan Pancasila Menanamkan Nilai-nilai Karakter dan Budaya. Surabaya: CV. Global Aksara Press.

Ideswal, dkk. (2020). Kontribusi Iklim Sekolah Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 460–466.

Iskandar, U. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(1), 1018–1027.

Minsih, M., Rusnilawati., & Mujahid, I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas di Sekolah Dasar. PPD: Profesi Pendidikan Dasar, 6(1).

Masbullah, M., As, A., Mudzafaroh, N., Hariyadi, A., & Nurdiana, D. (2022). Implementasi Manajemen Keuangan Sekolah dalam Pemenuhan Sarana dan Prasarana Pendidikan. Al-Mada: Jurnal Agama, Sosial, dan Budaya, 6(1), 92-101. doi: https://doi.org/10.31538/almada.v6i1.2894

Mustagfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar” Perspektif Aliran Progresivisme Di Perguruan Tinggi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.

Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi (Permendikbudristek) Nomor 40 Tahun 2021 tentang Penugasan Guru Sebagai Kepala Sekolah.

Romadhon, M., & Zuleha, M. S. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2),479–489. doi: Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i2.711

Setiyati, S. (2016). Penagruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi, Dan Budaya Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 1(2), 63–70.

Suprihatin, D., & Hariyadi, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Menentukan Ide Pokok Melalui Model SAVI Berbasis Mind Mapping pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 1384–1393. doi: https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1468

Supena, I., Darmuki, A., &Hariyadi, A. (2021). The Influence of 4C (Constructive, Critical, Creativity, Collaborative) Learning Model on Students’ Learning Outcomes. International Journal of Instruction, 14(3), 873-892. doi: https://doi.org/10.29333/iji.2021.14351a

Shofwani, S. A., & Hariyadi, A. (2019). Pengaruh Kompensasi, Motivasi Dan Disiplin Kerja terhadap Kinerja Karyawan Universitas Muria Kudus. Jurnal STIE Semarang (Edisi Elektronik), 11(1), 52-65. doi: https://doi.org/10.33747/stiesmg.v11i1.338

Downloads

Published

2023-03-20

How to Cite

Nuryoso, Saputra, D., Qawim, M. M. ., Hariyadi, A., & Utomo, S. (2023). KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENERAPKAN KONSEP MERDEKA BELAJAR. Equity In Education Journal, 5(1), 14–22. https://doi.org/10.37304/eej.v5i1.8256

Most read articles by the same author(s)