MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER SEKOLAH BERASRAMA

Authors

  • Mia FKIP Universitas Palangka Raya
  • Piter Joko Nugroho FKIP Universitas Palangka Raya
  • Sumarnie FKIP Universitas Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.4343

Keywords:

Manajemen, Pendidikan Karakter, Sekolah Berasrama, SMP Bethel Rehobot Palangka Raya.

Abstract

The phenomenon of demoralized among students today requires schools to optimize the management of character education, including through the boarding school system. This study aims to describe the management of boarding school character education in terms of planning, organizing, implementing, monitoring and evaluating aspects, as well as supporting factors and obstacles in character education management at SMP Bethel Rehobot Boarding School Palangka Raya. This study used a qualitative approach with case study design. Data collection techniques through observation, interviews and documentation. Through the purposive sampling technique, the research data sources were determined, including: The Principal, School Foundation, Vice principal of Curriculum, and the Dormitory Manager. Data analysis uses interactive data patterns, including: data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions/verification. Validation of data using source triangulation technique. The results showed that the management of character education with the boarding school system which is carried out based on the basic principles of management, i.e. planning, organizing, implementing, and monitoring and evaluating, are effective in building and developing the character of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batlajery, S. (2016). Penerapan Fungsi-Fungsi Manajemen pada Aparatur Pemerintahan Kampung Tambat Kabupaten Merauke. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Sosial, 7(2), 135-155.

Eka, R. (2020). Manajemen Program Ekstrakurikuler PAI dalam Mengembangkan Nilai Moral Keagamaan pada Peserta Didik di SMK Negeri 1 Palopo. Tesis tidak Dipublikasikan, Palopo: IAIN Palopo.

Fathurrohman, P., Suryana, Aa., & Fatriani, F. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama.

Gunawan, I. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Jela, K., Kerawing, O. Y., Pai, I., & Margaretta, M. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Asrama bagi Mahasiswa Calon Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2). doi: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2402

Julitriarsa, D., & Suprihanto, J. (2001). Manajemen Umum: Sebuah Pengantar. Yogyakarta: BPFE.

Kementerian Pendidikan Nasional (Kemendiknas). (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: P4TK Matematika.

Khalidy S., Supriyanto, E., & Sumardi. (2014). Pengelolaan Pendidikan Karakter Berbasis Boarding School. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 77-84.

Kharisma, R., & Khairunnisa, K. (2018). Pengelolaan Pendidikan Karakter Siswa Berasrama di Sekolah Insan Cendekia Gorontalo. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(2). doi: http://dx.doi.org/10.32493/jpkn.v5i2.y2018.p107-116

Maksudin, H. (2013). Pendidikan Karakter Non-Dikotomik. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.

Moleong, L. J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Muhmin, A. H. (2018). Pentingnya Pengembangan Soft Skills Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Forum Ilmiah, 15(2), 330-338.

Murdowo, D. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Asrama Untuk Pembinaan Nilai-Nilai Budaya Organisasi: Penelitian Grounded Theory pada Universitas Telkom. Disertasi tidak Dipublikasikan. Bandung: Sekolah Pasca Sarjarna Universitas Pendidikan Indonesia.

Mutrofiah. (2015). Penyusunan Perencanaan Program Kerja untuk Peningkatan Mutu Lulusan. Manajer Pendidikan, 9(5), 637-643.

Najihaturrohmah. (2017). Implementasi Program Boarding School dalam Pembentukan Karakter Siswa di SMA Negeri Cahaya Madani Banten Boarding School Pandeglang. Tarbawi: Jurnal Keilmuan Manajemen Pendidikan, 3(2). doi: http://dx.doi.org/10.32678/tarbawi.v3i02.1790

Nasikhah, M. (2016) Peranan Soft Skill dalam Menumbuhkan Karakter Anak TPA. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 1(1), 33-39.

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter (PPK).

Peraturan Menteri Pendidikan & Kebudayaan (Permendikbud) Nomor 20 Tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) pada Satuan Pendidikan Formal.

Prastiwi, W. Y. (2011). Pengembangan Soft Skill, Hard Skill dan Life Skill Peserta Didik Dalam Menghadapi Era Globalisasi. Diterima dari https://www.infodiknas.com/030-pengembangan-soft-skill-hard-skill-dan-life-skill-peserta-didik-dalam-menghadapi-era-globalisasi.html.

Ramdhani, M. A. (2014). Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter, Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 8(1).

Rohman, M. A. A. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama (SMP) (Teori, Metodologi dan Implementasi). Qalamuna, 11(2).

Saefrudin. (2017). Pengorganisasian dalam Manajemen. Al Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 5(2), 56-67.

Tim Dosen Administrasi Pendidikan Universitas Indonesia. (2009). Manajemen Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.

Wiyani, N. A. (2012). Manajemen Pendidikan Karakter: Konsep dan Implementasinya di Sekolah, Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani.

Yanti, N., & Faslah, R. (2021). Urgensi Pengembangan Soft Skils di Perguruan Tinggi. Mau’izhah, 11(2), 1-31. doi: https://doi.org/10.55936/mauizhah.v11i2.68

Yuliandaru, N. P. (2014) Manajemen Pendidikan Karakter pada Sekolah Bersama (Studi Multikasus Sekolah Menengah Atas Negeri 10 Malang dan Madrasah Aliyah Negeri 3 Malang). Tesis tidak Dipublikasikan. Malang: Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang.

Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2020-10-13

How to Cite

Mia, Nugroho, P. J., & Sumarnie. (2020). MANAJEMEN PENDIDIKAN KARAKTER SEKOLAH BERASRAMA. Equity In Education Journal, 4(2), 66–73. https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.4343

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>