MANAJEMEN PEMBELAJARAN INKLUSIF
DOI:
https://doi.org/10.37304/eej.v4i2.4345Keywords:
Manajemen, Pembelajaran Inklusif, SDIT Sahabat Alam Palangka Raya.Abstract
This study aims to describe the Management of Inclusive Learning at SDIT Sahabat Alam Palangka Raya. This study used a qualitative approach with case study design. Sources of data for this research i.e. the Principal, LSC Coordinator, Class Teacher, Assistant Teacher, and Parents of students with special needs. Collecting data using interview, observation and documentation methods. Data analysis uses an interactive model from Miles, Huberman & Saldana (2014). Validation of data using triangulation of sources and techniques. The results of this study showed that the management of inclusive learning implemented at SDIT Palangka Raya is quite effective in providing educational services as well as developing the potential, interests, and talents of inclusive students. The success of SDIT Sahabat Alam Palangka Raya in managing and implementing inclusive learning has made that public elementary school with the nature model/concept as a reference for the people of Palangka Raya City to obtain educational services for students with special needs.Downloads
References
Ananda, R., & Amiruddin. (2019). Perencanaan Pembelajaran. Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPI).
Garnida, D. (2015). Pengantar Pendidikan Inklusif. Bandung: Refika Aditama.
Gunawan, I. (2014). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Hasanah, U. (2015). Konsep Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Perspektif Munif Chatib. Tarbawiyah, 12(2), 209-232.
Hermanto, H. (2010). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif Membutuhkan Keseriusan Manajemen Sekolah. Jurnal Pendidikan Khusus, 6(1), 65-82.
Hisbollah., & Mudjito, B. (2022). Model Pengelolaan Kelas di Sekolah Dasar Inklusi Kabupaten Bojonegoro. GRAB KIDS: Journal of Special Education Need, 2(1), 10-20.
Ilahi, M.T. (2013). Pendidikan Inklusif: Konsep dan Aplikasi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Irdamurni. (2018). Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Kuningan, Jawa Barat: Goresan Pena.
Jauhari, A. (2017). Pendidikan Inklusi sebagai Alternatif Solusi Mengatasi Permasalahan Sosial Anak Penyandang Disabilitas. Jurnal Ijtimaiya, 1(1), 23-38.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan (Kemendikbud). (2011). Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif (Sesuai Permendiknas Nomor 70 Tahun 2009). Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Khusus dan Layanan Khusus.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
Mudjito., Elfindri., Harizal., & Riduan, H. (2014). Pendidikan Layanan Khusus: Model-Model dan Implementasi. Jakarta: Baduose Media Jakarta.
Murniati, E., & Anastasia, N. Z. (2016). Pendidikan Inklusif di Tingkat Sekolah Dasar: Konsep, Implementasi, dan Strategi. Jurnal Dinamika Pendidikan, 9(1), 9-18. doi: https://doi.org/10.51212/jdp.v9i1.134
Mutiasari, S. R. (2020). Implementasi Pendekatan Humanistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMP Negeri 4 Purwokerto. Skripsi tidak Dipublikasikan. Purwakerto: IAIN Purwakerto.
Nugroho, P. J. (2012). Pengembangan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar pada Daerah Terpencil Kabupaten Gunung Mas. Jurnal Manajemen Pendidikan, 23(6), 513-531.
Olivia, S. (2017). Pendidikan Inklusif untuk Anak-Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional (Permendiknas) Nomor 70 Tahun 2009 tentang Pendidikan Inklusif bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa.
Rohmawati, A. (2021). Keterampilan Guru dalam Pengelolaan Kelas pada Pembelajaran Pendekatan Saintifik di MI Ma’arif NU Bentul, Kebasen, Banyumas. Skripsi tidak Dipublikasikan. Purwakerto: IAIN Purwakerto.
Roza, A., & Rifma. (2020). Perencanaan Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus dalam Manajemen Sekolah Inklusif. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pendidikan Dasar (JKPD), 5(1).
Rozalena., & Kristiawan, M. (2017). Pengelolaan Pembelajaran PAUD dalam Mengembangkan Potensi Anak Usia Dini. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 2(1). doi: http://dx.doi.org/10.31851/jmksp.v2i1.1155
Sanjaya, W. (2015). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Smith, D. (2015). Sekolah untuk Semua (Teori dan Implementasi Inklusi). Bandung: Penerbit Nuansa Cendekia.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitaf, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunaryo. (2009). Manajemen Pendidikan Inklusif (Konsep, Kebijakan, dan Implementasinya dalam Perspektif Pendidikan Luar Biasa). Online, diterima dari http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._LUAR_BIASA/195607221985031-SUNAR YO/Makalah_Inklusi.pdf.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wibowo, H. S. (2015). Metode Evaluasi Pembelajaran Inklusif bagi Peserta Didik Defabel Netra. Inklusi, 2(1), 87-107. doi: https://doi.org/10.14421/ijds.020105
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mia Fitriani Astuti, Teti Berliani, Piter Joko Nugroho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.