Implementing the Role of Guidance and Counseling Teachers in Students’ Career Planning through Mind Mapping-Based Career Guidance
DOI:
https://doi.org/10.37304/pandohop.v5i2.22186Keywords:
guidance and counseling, carrer guidance, mind mappingAbstract
Career planning is a crucial aspect of education, especially for high school students who are in the stage of exploring their future. A lack of understanding of self-potential, interests, and career-related information often leads to difficulties in determining career direction, resulting in inappropriate educational choices and increased risk of career failure. This study aims to examine the effectiveness of using the mind mapping method in career guidance services. A literature review approach was employed by analyzing various sources related to the implementation of mind mapping in educational and counseling contexts.The findings indicate that mind mapping enhances students’ career planning skills, helps them focus on setting future goals, and facilitates guidance and counseling teachers in delivering services more creatively and systematically. This technique supports visual and reflective thinking processes, encouraging students to construct meaningful and personalized career paths. In conclusion, mind mapping is an effective medium in career guidance services. It is recommended that this method be systematically integrated into school-based career guidance programs, supported by teacher training to ensure its optimal application.
Downloads
References
Adnan, M. N., & Bhakti, C. P. (2025). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mereduksi Kecemasan Karier Yang Dihadapi Siswa Di Era Digital. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 363–373.
Aprillia, L., & Muslimah, S. R. (2024). Optimalisasi bimbingan karir dalam menemukan minat dan bakat bagi siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 12(1), 21–40.
Buzan, T. (2024). Mind map mastery: The complete guide to learning and using the most powerful thinking tool in the universe. Jaico Publishing House.
Handayani, A. (2023). Penggunaan Mind Mapping Dalam Peningkatan Motivasi Belajar Peserta Didik Padamata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Mts. Saadatul Mahabbah Pamulang Tangerang Selatan. Institut PTIQ Jakarta.
Handayani, F., Handoyo, A. W., & Wibowo, B. Y. (2024). Efektivitas Teknik Mind Mapping Dalam Layanan Bimbingan Karir Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan Karir Siswa Kelas XI Di SMAN 1 Ciruas. Diversity Guidance and Counseling Journal, 2(3), 17–32.
Hardiyanti, S. (2017). Penerapan layanan penguasaan konten melalui media mind mapping untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas x man kisaran tahun ajaran 2016/2017. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Hasan, M. S., Rozaq, A., & Saifullah, R. (2024). Peningkatan pemahaman siswa pada pembelajaran akidah akhlak melalui model pembelajaran kooperatif mind mapping. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 4(2), 237–251.
Hendry, H., & Manongga, D. H. F. (2024). Analisis Konten Berbasis Grounded Theory. Penerbit Yayasan Prima Agus Teknik.
Hidayat, R., Afandi, A., Siregar, M., & Mujiatun, S. (2024). Peran Filsafat Ilmu Dalam Meningkatkan Kualitas Penelitian Manajemen: Pendekatan Epistemologi, Ontologi, Dan Aksiologi. Jurnal Lentera Bisnis, 13(3), 2155–2171.
Jayantika, I. G. A. N. T., & Viani, J. (2023). Penerapan Metode Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Biologi Kelas XI MIPA 3 Di SMA Negeri 1 Kuta Utara. Emasains: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 12(2), 36–44.
Maryani, R. (2018). Program bimbingan karir dalam meningkatkan rencana keputusan karir siswa. JIGC (Journal of Islamic Guidance and Counseling), 2(1), 45–62.
Meilina, D., Hanafiah, N. A., Fatmawan, A. R., Hamzah, M. Z., Ulimaz, A., & Priyantoro, D. E. (2024). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Attractive: Innovative Education Journal, 6(1), 27–38.
Nasution, F., Adella, M., Walidaini, I., Harahap, M., & Marselina, L. (2024). Pendidikan remaja dalam perspektif psikologi pendidikan dan peran guru bimbingan konseling. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 39–47.
Pradipta, A. R., Marlina, E., & Muslimah, S. R. (2025). Bimbingan Karir dalam Bimbingan Konseling Islam untuk Perencanaan Karir Siswa. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 13(1), 1–20.
Qoiyimah, S. (2025). Studi Kualitatif Tentang Pelaksanaan Kegiatan Awal Pembelajaran Di Kelas. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 81–90.
Rusli, A., Fadhil, M., Ishaq, M., Hidayatullah, R., & Harmonedi, H. (2025). Strategi Pengumpulan dan Pengelolaan Data dalam Penelitian Pendidikan: Kajian Teoretis dan Praktis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 3(3), 573–581.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195–211.
Sari, K., & Istiqoma, V. A. (2019). Upaya meningkatkan kemampuan perencanaan karier melalui bimbingan karir media mind mapping. Jurnal Wahana Konseling, 2(1), 20–29.
Sari, M., & Khairuddin, K. (2024). Mekanisme perencanaan studi lanjut siswa madrasah aliyah swasta persiapan Medan. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 40–55.
Savickas, M. L. (2013). Career construction theory and practice. Career Development and Counseling: Putting Theory and Research to Work, 2(1), 144–180.
Wulansari, E., & Amalia, K. (2024). Strategi Kepala Sekolah Dalam Menerapkan SMART School Untuk Membangun Mutu Pembelajaran Di SMP Labschool UNESA 3. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 12(2), 333–347.
Zany, A., Damayanti, R., & Sugiharta, I. (2024). Eksplorasi minat dalam meningkatkan perencanaan karier peserta didik di MAS Mathlaul Anwar Labuhan Ratu Bandar Lampung. Indonesia Berdaya, 5(3), 899–910.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ranita Dwi Purnama, Hendry Sugara

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





