KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK
DOI:
https://doi.org/10.37304/eej.v6i2.16958Keywords:
Leadership, School Drive Program, Principal's Role, SMAN 6 Gorontalo.Abstract
This study aims to describe the leadership role of the principal in implementing the driving school program at SMAN 6 Gorontalo, in terms of his role as: (1) leader of learning transformation, (2) facilitator, (3) communicator, and (4) implementer of monitoring and evaluation. This research uses a qualitative approach with a case study design. The data collection techniques used were interviews, observation and documentation. The data analysis technique used interactive data analysis, supported by checking the validity of the data using triangulation techniques. The results of this study show: (1) the principal as the leader of learning transformation, has succeeded in improving the quality of learning well through the implementation of the Mobile School Program, (2) the principal as a facilitator has actively facilitated the implementation of the Mobile School Program through various innovative initiatives, (3) the principal as a communicator has succeeded in uniting all school components to actively participate in the implementation of the Mobile School program, and (4) the principal as the implementer of the mobile school program conducts active monitoring and evaluation based on the predetermined success indicators.
Downloads
References
Amalia, R., Mulyasa, E., & Iriantara, Y. (2019). Manajemen motivasi kinerja guru, kepemimpinan kepala sekolah, dan pendampingan instruktur kabupaten untuk meningkatkan implementasi perubahan kurikulum 2013 revisi 2017 (Kajian analisis kualitatif di SMP Bahrul Ulum Kota Tasikmalaya, dan di SMPN 1 Sukadana Kabupaten Ciamis). Media Nusantara, 16(1), 159–168.
Andriani, D. E. (2008). Peran kepala sekolah dalam upaya mewujudkan perubahan sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan UNY.
Arikunto, S. (2002). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Baihaqi, H. (2018). Monitoring dan evaluasi. PT Penerbit IPB Press.
Barlian, U. C., Yuni, A. S., Ramadhanty, R. R., & Suhaeni, Y. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada mata pelajaran bahasa Inggris. ARMADA: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(8), 815–822.
Budiastuti, D., & Bandur, A. (2018). Validitas dan reliabilitas penelitian: Dilengkapi analisis dengan NVIVO, SPSS dan AMOS. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka dalam satuan pendidikan serta implementasi Kurikulum Merdeka pada pembelajaran abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Devisa, M., Matin, M., & Ahmad, M. (2022). Kepemimpinan pembelajaran kepala sekolah dalam meningkatkan kompetensi literasi digital guru. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 4, 417–422.
Faiz, A., & Faridah, F. (2022). Program guru penggerak sebagai sumber belajar. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(1), 82–88.
Fatmawati, Z., Bafadal, I., & Sobri, A. Y. (2018). Komunikasi kepala sekolah dengan warga sekolah untuk mewujudkan visi dan misi sekolah. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(2), 198–205.
Fauzi, A. (2022). Implementasi kurikulum merdeka di sekolah penggerak. Jurnal Pahlawan, 18(2), 20–30.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Herman, H. (2020). Perilaku komunikasi kepala sekolah dalam peningkatan kinerja guru: Penggunaan media pembelajaran mesin hitung. Idarah: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 4(1), 59–72.
Kamaludin, K. (2023). Kepala sekolah sebagai pemimpin perubahan dalam pemberdayaan warga sekolah. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(2), 249–258.
Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran.
Khofifah, I. (2022). Desain kurikulum yang berpusat pada peserta didik. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Khoirurrijal, F., Fadriati, S., Makrufi, A., Gandi, S., & Muin, A. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam proses pembelajaran abad ke-21. Jurnal Pendidikan Indonesia, 11(3), 124–136.
Kurniawan, M. A., Falah, S., & Sani, D. M. (2023). Pengaruh penerapan Kurikulum Merdeka terhadap kinerja guru di SMA Ibnu Aqil Bogor. Jurnal Dialogika: Manajemen dan Administrasi, 5(1), 18–26. https://doi.org/10.31949/dialogika.v5i1.7485
Laili, A. N. (2023). Upaya kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di MTS Nahdlatul Wathon Kecamatan Licin. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), 239–247.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
Muspawi, M., Fitriyanti Gustian, I., Puspita Rini, E., Dinda Melati, P., & Swastini, S. (2023). Upaya kepala sekolah dalam menyukseskan program sekolah penggerak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 27114–27122. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/11011
Mustofa, M. L. (2012). Monitoring dan evaluasi: Konsep dan penerapannya bagi pembinaan kemahasiswaan. UIN-Maliki Press.
Nafissa, F. (2023). Pengaruh penerapan Kurikulum Merdeka dan motivasi belajar terhadap hasil belajar IPAS siswa kelas IV SD di Gugus Pangeran Diponegoro Kecamatan Pagerbarang Kabupaten Tegal. Jurnal Elemen Pendidikan, 9(1), 65–80.
Nasukah, B., Sulistyorini, S., & Winarti, E. (2020). Peran komunikasi efektif pemimpin dalam meningkatkan kinerja institusi. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 81–93.
Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk pemulihan krisis pembelajaran. Inovasi Kurikulum, 19(2), 251–262. https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301
Rahman, A. (2022). Analisis pentingnya pengembangan kompetensi guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 8455–8466.
Rohyadi, E., & Rosmilawati, I. (2024). Analisis kepemimpinan kepala sekolah dalam mewujudkan merdeka belajar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 224–240.
Ruswan, A., Rosmana, P. S., Oktafrina, A., Rahmawati, A., Apriliani, D., Nurfaoziah, K., Fatimah, R., & Zahra, V. N. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka dengan model pembelajaran terhadap hasil belajar peserta didik sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 31676–31684.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sururi, M., Zaini Hafidh, S., & Dea Elisa Afifah, S. (2023). Analisis kebijakan sekolah penggerak (Tinjauan teoretis dan implementasi model kebijakan Edwards III). Jakarta: Rahmat Fadhli.
Tanal, A. N., & Risma, R. (2022). Desain dan implementasi Kurikulum Merdeka dan dampaknya terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran PAI di UPT SMA Negeri 6 Palopo. Jurnal Konsepsi, 10(4), 463–475.
Undang-Undang Dasar Republik Indonesia Tahun 1945.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wahjosumidjo. (2010). Kepemimpinan kepala madrasah/sekolah: Tinjauan teoretik dan permasalahannya. Rajawali Press.
Wijaya, H. A. (2023). Kepemimpinan partisipatif dalam meningkatkan mutu sekolah. Journal on Education, 6(1), 8387–8391.
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (6th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Yusup, M. Y. M. (2015). Peran kepala sekolah sebagai pemimpin pembelajaran. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Deni Riftandi, Arifin Suking, Nur Luthfi Ardhian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.