PARTISIPASI STAKEHOLDER DALAM MENDUKUNG IMPLEMENTASI SEKOLAH PENGGERAK
DOI:
https://doi.org/10.37304/eej.v5i2.10608Keywords:
Partisipasi, Stakeholder, Sekolah Penggerak.Abstract
Participation is a person's mental and emotional involvement in a group situation in achieving goals and responsibilities. The aim of this research is to describe stakeholder participation in supporting the implementation of driving schools at SDN Tibawa 11. The method used in this research uses a qualitative approach with a case study design. Data collection techniques use interviews, observation, documentation. The analysis technique uses data condensation techniques, data presentation, and drawing conclusions. The research results show that the forms of stakeholder participation in supporting driving schools consist of physical and non- physical participation. The synergy between internal and external stakeholders has a positive impact on the effectiveness of implementing driving schools.
Downloads
References
Aquan, H. M., Arswimba, B. A., Budiasmoro, I. Y. K., & Sianipar, C. P. (2023). Makna Keterlibatan Tokoh Masyarakat Dalam Program Komunitas Penggerak Sekolah Dasar Di Kabupaten Mappi, Provinsi Papua Selatan: Studi Fenomenologi. Prosiding Seminar Nasional Sosial Dan Humaniora “Mengembangkan Kehidupan Berbangsa Yang Lebih Beradab” Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta. Diterima dari: https://repository.usd.ac.id/48350/1/10209_978-623-143-015-1%2B%28PDF%29%2B-%2BProsiding%2BSeminar%2BNasional%2BSosial%2BHumaniora.pdf#page=16.
Khalimah. (2016). Partisipasi Masyarakat Dusun Kalipucung Dalam Kebijakan Sekolah Satu Atap di SMPN 4 Satu Atap Salaman. Jurnal Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 5(2). Doi: https://doi.org/10.21831/sakp.v5i4.5239
Kholis, N., Zamroni., & Sumarno. (2014). Mutu Sekolah dan Budaya Partisipasi Stakeholder. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi dan Aplikasi, 2(2).
Mahendra, M. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Dasar. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 78–86. https://doi.org/10.32585/edudikara.v3i1.82.
Mulyasa, E. (2014). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Santi, Y., Yeni, E. M., & Marisa R. (2023). Analisis Implementasi Hubungan Sekolah dengan Wali Murid dalam Peningkatan Akhlak Siswa di Sekolah Penggerak. AHDAF: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2). Doi: https://doi.org/10.47766/ahdf.v1i2.1811
Satria, R., Supriyanto, A., Timan, A., & Adha, M. A. (2019). Peningkatan Mutu Sekolah melalui Manajemen Hubungan Masyarakat. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.21831/amp.v7i2.26018.
Sumarsono, R. B. (2018). Upaya Mewujudkan Mutu Pendidikan Melalui Partisipasi Orangtua Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 24(2). Doi: http://dx.doi.org/10.17977/um048v24i2p63-74
Sundari., & Pharama, T. E. (2021). Stakeholders dalam Pendidikan. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 5(2). Doi: http://dx.doi.org/10.47006/attazakki.v5i2.13538
Yusuf, M. (2019). Partisipasi Masyarakat Dalam Pembangunan Di Gang Tanjung Kelurahan Sungai Pinang Luar Kota Samarinda. Ilmu Pemerintahan, 7(4).
Zubaedi, Z. (2023). Peran Komite Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar. Armada: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(6), 448–457. https://doi.org/10.55681/armada.v1i6.584.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Arifin Suking, Cindrawati R. Huludu, Arifin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.