THE CORRELATION BETWEEN LONELINESS AND SELF-CONTROL WITH THE INTENSITY OF PLAYING ONLINE GAMES AT STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.37304/pandohop.v1i2.3432Keywords:
loneliness; self-controls; game onlineAbstract
In an era that is completely online like today, many things can be done online, one of which is playing online games. Loneliness is one of the reasons someone chooses to play online games to pass the time. Ease of access increasingly supports online games attracting many people, including students. But unfortunately the freedom of access can be a problem if students do not have good self-control. Therefore, this study aims to determine the relationship between loneliness and self-control with the intensity of playing online games in students. The approach used in this research is a quantitative approach with the type of correlational research. The results showed that there was a positive and significant relationship between loneliness and the intensity of students playing online games. So it can be concluded that the higher the individual's level of loneliness, the higher the intensity of playing online games. The results also showed that there was a significant negative relationship between self-control and the intensity of students playing online games. That is, the lower the self-control that students have, the higher the intensity of playing online games.
Downloads
References
Atmoko, H. D. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesepian Pada Anggota Persit Kartika Chandra Kirana Yang Ditinggal Tugas Suami. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
Budhi, F. H., & Indrawati, E. S. (2017). Hubungan antara kontrol diri dengan intensitas bermain game online pada mahasiswa pemain game online di game center X Semarang. Jurnal Empati, 5(3), 478–481.
Fitri, E., Erwinda, L., & Ifdil, I. (2018). Konsep Adiksi Game Online dan Dampaknya terhadap Masalah Mental Emosional Remaja serta Peran Bimbingan dan Konseling. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 6(3), 211–219.
Intani, C. P., & Ifdil, I. (2018). Hubungan kontrol diri dengan prestasi belajar siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 65–70.
Karnadi, H., Zuhdiyah, Z., & Yudiani, E. (2019). Hubungan Antara Kontrol Diri dengan Kecanduan Internet pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 16 Palembang. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 8(2), 161–170.
Khairunnisa, A. (2013). Hubungan religiusitas dan kontrol diri dengan perilaku seksual pranikah remaja di MAN 1 Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(3).
Kurniawati, Y. (2010). Hubungan bermain game online terhadap perilaku agresif remaja. PRODI PSIKOLOGI UNIKA SOEGIJAPRANATA.
Latif Iskandar, I. (2013). Membangun game shooter-adventure Teh Legend of Cursed Amulet berbasis desktop. Universitas Komputer Indonesia.
Lebho, M. A., Lerik, M. D. C., Wijaya, R. P. C., & Littik, S. K. A. (2020). Perilaku Kecanduan Game Online Ditinjau dari Kesepian dan Kebutuhan Berafiliasi pada Remaja. Journal of Health and Behavioral Science, 2(3), 202–212.
Lesteri, T. S. (2015). Perubahan perilaku pacaran remaja sekolah menengah pertama negeri 2 Sendawar di Kutai Barat. Mahasiswa Program S1 Sosiatri-Sosiologi, Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, Universitas Mulawarman.
Pamukti, R. (2013). Kesulitan Mahasiswa Dalam Mengerjakan Soal Ujian Semester Akuntansi Manajemen Ditinjau Dari Aspek Kognitif Dan Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi FKIP UMS Angkatan 2010/2011. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Prabowo, O. (n.d.). PENERIMAAN TEMAN SEBAYA, KESEPIAN, DAN KECANDUAN BERMAIN GIM DARING PADA REMAJA.
Prabowo, O., & Juneman, J. (2012). Penerimaan Teman Sebaya, Kesepian, dan Kecanduan Bermain Gim Daring pada Remaja di Jakarta. MIMBAR: Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 28(1), 9–18.
PRASETYANINGRUM, M. A. Y. U. S. (2012). Kebutuhan Remaja Usia SMA di SMA Stella Duce 2 dan SMA Taman Madya Jetis Yogyakarta dalam Mengakses Situs-situs Internet. UAJY.
Puspita Dewi, N. (2014). Hubungan Antara Intensitas Bermain Game Online Dengan Interaksi Sosial Pada Remaja. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Retnowati, Y. (2015). Love Scammer: Komodifikasi Cinta Dan Kesepian Di Dunia Maya. KOMUNIKOLOGI: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 12(2).
Rochmah, S. (2011). pengaruh komunikasi interpersonal dan loneliness terhadap adiksi games online.
Sembiring, F. R. N. (2017). Hubungan antara kompetensi sosial dengan kecanduan game online pada remaja. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
Shatuti, P. (2012). Hubungan konformitas dengan intensitas bermain game online pada mahasiswa. Prodi Psikologi Unika Soegijapranata.
Syaibani, R., Darmayanti, N., & Hasanuddin, H. (2019). Hubungan Antara Dukungan Teman Sebaya Dan Kontrol Diri Dengan Kenakalan Remaja Sma Swasta Dharmawangsa. PROCEEDING: THE DREAM OF MILLENIAL GENERATION TO GROW, 2(1).
Wicaksono, K. S., & NRH, F. (2019). HUBUNGAN ANTARA HARGA DIRI DENGAN FEAR OF MISSING OUT PADA MAHASISWA TAHUN PERTAMA FAKULTAS PSIKOLOGI UNIVERSITAS DIPONEGORO. UNDIP.
Downloads
Published
Versions
- 2021-10-20 (2)
- 2021-10-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Mitta Kurnisari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





