Group Guidance Using Cinematherapy Techniques to Increase Understanding of Student Self-Confidence
DOI:
https://doi.org/10.37304/pandohop.v4i1.15476Keywords:
Group guidance services, cinematherapy techniques, understanding self-confidencAbstract
Self-confidence is the belief that each individual has in themselves for everything they do. The problem experienced by students is low self-confidence related to belief in their own abilities, optimistic, objective, responsible, rational, brave and able to adjust. The purpose of this research is to see the effectiveness of group guidance services using Cinematherapy techniques to increase the understanding of self-confidence in students in class XI MIPA 6 SMAN 2 Palangka Raya which is still low in the understanding of students related to self-confidence. This research uses experimental research with a one group pretest- posttest design. The population in the study was 50 students and the sample amounted to 6 students. Data collection techniques used questionnaires, interviews, observations, documentation, books, articles, journals. Calculation of normally distributed data, using Kolmogrov-Smirnov parametric statistics and t-test calculations using paired sample t tests with rocks (SPSS Program Version 25). Data analysis using normality test and t-test. with negative hypothesis testing criteria, the t-table value is 22.345 less than 2.015. It can be concluded that group guidance using Cinematherapy techniques is effective for increasing understanding of self-confidence in students in class XI MIPA 6 SMAN 2 Palangka Raya.
Downloads
References
Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504
Afif, Z., Azhari, D. S., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Ilmiah (Kuantitatif) Beserta Paradigma, Pendekatan, Asumsi Dasar, Karakteristik, Metode Analisis Data Dan Outputnya. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3), 682–693.
Amri, S. (2018). Pengaruh kepercayaan diri (self confidence) berbasis ekstrakurikuler pramuka terhadap prestasi belajar matematika siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–170.
Anita Chaudhari, Brinzel Rodrigues, S. M. (2019). Upaya Peningkatan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Di Sma Negeri Sengkai Utara Lampung Utara. FKIP Bimbingan Dan Konseling, I(02), 390–392.
Ariana, R. (2016). Efektifitas Hipnoterapy Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Kepada Mahasiswa Di ITS PKU Muhammadiyah Surakarta. 1–23.
Aswida, W., & Syukur, Y. (2020). Efektifitas layanan bimbingan kelompok dalam mengurangi kecemasan berkomunikasi pada siswa. 1–11.
Edeltrudis, K., Korohama, P., Wibowo, M. E., & Tadjri, I. (2020). Jurnal Bimbingan Konseling Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kematangan Karir Siswa Abstrak. 6(1), 68–76.
Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167.), 167. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1057
Fauzan, G., & Aripin, U. (2019). Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa VIII B SMP Bina Harapan Bangsa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(1), 17–24.
Fitriyanti, W., & Muwakhidah, M. (2022). Efektivitas Teknik Cinema Therapy Dalam Layanan Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Konseling Gusjigang, 8(2), 188–194.
Hadiyati, H., & Fatkhurahman, F. (2021). Dampak Kepercayaan Diri Mahasiswa Berwirausaha Melalui Lingkungan Keluarga dan Kemandirian. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 5(1), 77–84. https://doi.org/10.31842/jurnalinobis.v5i1.213
Hadriani. (2019). Pengaruh Bimbingan kelompok Teknik Cinematherapy dalam Meningkatkan Self Confidence Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Palopo. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 224(11), 122–130.
Ningsih, A. M., Hidayat, D. R., & Setiyowati, E. (2019). Pengaruh Penggunaan Cinematherapy terhadap Peningkatan Motivasi Belajar siswa (Studi Kuasi Eksperimen Terhadap Siswa Kelas XI di SMA Negeri 59 Jakarta). Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 1. https://doi.org/10.21009/insight.051.01
Patioran, D. N. (2010). Hubungan antara Kepercayaan Diri dan Aktualisasi Diri pada Karyawan PT. Duta Media Kaltim Press (Samarinda Pos). 10–18.
Purnamaningsih, E. H. dkk. (2003). Kepercayaan Diri Dan Kecemasan Komunikasi Interpersonal Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Di UKRIM Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 2(2), 67–71.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Saidah, C., Restu Dwi Ariyanto, & Khususiyah. (2022). Pengembangan Media Panduan Cinematherapy Untuk Meningkatkan Self Management Pada Siswa Kelas X Di Sma Pawyatan Daha Kediri. HELPER : Jurnal Bimbingan dan Konseling, 39(2), 43–56.
Syam, A., & Amri. (2019). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence)Berbasis Kaderisasi Imm Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus Di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek, 5, 87–102.
Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 2(2), 2–6.
Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Perspektif : Jurnal Ilmu Administrasi, 3(2), 90-102
Sugiyono, (2019), Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sriyani, Fendahapsari Singgih Sendayu, Mimi Suriatie

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





