The Long-Term Impact of Bullying During Primary School on Children's Mental Health
DOI:
https://doi.org/10.37304/pandohop.v5i2.15767Keywords:
bullying, elementary school, child mental health, long-term effects, early interventionAbstract
Bullying in elementary schools is a concerning issue with long-term consequences for children's mental health. This study aims to comprehensively examine various forms of bullying and their psychological impacts on victims from childhood through adulthood. Using a literature review method, data were collected from relevant scientific sources published within the last ten years. The findings reveal that children who experience bullying in elementary school are at significantly higher risk of developing depression, anxiety disorders, PTSD, low self-esteem, eating disorders, and suicidal tendencies. These effects also influence academic achievement, social development, and overall long-term well-being. The results highlight the urgent need for early interventions, active engagement of educational stakeholders, and multisectoral approaches to bullying prevention. This study contributes to the academic understanding of the importance of protecting children's mental health from an early age through structured anti-bullying policies and programs.
Downloads
References
Al Farabi, R., Fitriyani, F. N., & Muttaqin, M. F. (2025). Implementasi Karakter Toleransi Dalam Mengatasi Bullying Di Madrasah Ibtidaiyah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(01), 980–994.
Ananda, E. R., & Marno, M. (2023). Analisis dampak penggunaan teknologi media sosial terhadap perilaku bullying di kalangan siswa sekolah dasar ditinjau dari nilai karakter self-confident siswa dalam konteks pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(5).
Andryawan, A., Laurencia, C., & Putri, M. P. T. (2023). Peran Guru dalam Mencegah dan Mengatasi Terjadinya Perundungan (Bullying) di Lingkungan Sekolah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(6), 2837–2850.
Anisah, A., Nazib, F., & Putri, C. M. (2024). Perundungan Dunia Maya (cyberbullying) dan Cara Mengatasi Perspektif Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 201–212.
Arlotas, R. K., Zulkarnain, Z., & Dewi, I. S. (2018). Efektivitas Cognitive Behavior Therapy (CBT) untuk Meningkatkan Resiliensi pada Mahasiswa Korban Bullying. Al-Qalb: Jurnal Psikologi Islam, 9(1), 1–8.
Azmi, M. Y. N. (2023). Sosialisasi bullying (perundungan) sebagai upaya pencegahan terjadinya kekerasan di SD Negeri 1 Argosuko. TAFANI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 25–38.
Budirahayu, T. (2022). Kekerasan di Sekolah dalam Tinjauan Sosiologi Pendidikan. Airlangga University Press.
Dwi Yuliansyah, K. (2023). Strategi Guru Kelas Iv Dalam Menangani Perilaku Bullying Pada Siswa di SD Negeri 74 Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Faustina, J. F. (2019). Hubungan status sosial Ekonomi Orang Tua terhadap self-esteem Anak Usia 5-6 Tahun. Indonesian Journal of Education and Learning, 2(2), 255–259.
Febrianti, S. (2024). Sustainability Finance Dan Green Investment: Literature Review Dengan Metode Prisma. Manajemen: Jurnal Ekonomi, 6(1), 95–106.
Hopeman, T. A. (2020). Dampak bullying terhadap sikap sosial anak sekolah dasar (Studi kasus di sekolah Tunas Bangsa Kodya Denpasar). PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 52–63.
Irwanti, R. U., & Haq, A. H. B. (2023). Efektivitas Psikoedukasi dalam Peningkatan Pengetahuan tentang Bullying pada Remaja. Journal of Islamic and Contemporary Psychology, 3(1s), 214–220.
Ismail, M. W. (2020). Perlindungan Hukum Orang Dengan Gangguan Jiwa (ODGJ) Di Rumah Sakit Khusus Jiwa. Wal’afiat Hospital Journal, 1(1).
Istighfaria, M. A. (2024). Implementasi Program Roots Indonesia dalam Mengatasi Perilaku Bullying di SMKN 1 Rejotangan Kabupaten Tulungagung. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 12(3), 384–394.
Jelita, N. S. D., Iin, P., & Aniq, K. (2021). Dampak bullying terhadap kepercayaan diri anak. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(2), 232–240.
Khairullah, M. A. (2025). Implementasi Asas Non Diskriminasi Terhadap Anak Yang Berhadapan Dengan Hukum Dalam Sistem Peradilan Pidana Anak. Repository.Unsri.Ac.Id.
Kristika, P., & Lestari, S. (2021). Gambaran Kejadian Bullying Dan Tingkat Kecemasan Anak Usia Sekolah Di Sekolah Dasar Negeri 4 Jambangan Kelurahan Desa Jambangan Kecamatan Geyer Kabupaten Grobogan. Intan Husada: Jurnal Ilmiah Keperawatan, 9(2), 45–51.
Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Bullying di Sekolah. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Terapan, 2(1), 50–60. https://doi.org/10.30598/jbkt.v2i1.235
Nadhira, S. (2023). Dampak bullying terhadap gangguan PTSD (Post-Traumatic Stress Disorder) pada siswa sekolah dasar. DEWANTECH Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 49–53.
Novriyansah, M. A. D., Saputra, D. E., & Wigati, I. (2024). Manajemen Konseling Dalam Mengantisipasi Bullying Bagi Pelajar di Sekolah. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 351–360.
Panggalo, I. S., Arta, S. K., Qarimah, S. N., Adha, M. R. F., Laksono, R. D., Aini, K., Kirana, S. A. C., & Judijanto, L. (2024). Kesehatan Mental. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Prastika, E., Hertindha, R. R., Santoso, T. S., & Prasetyo, F. W. (2024). Trend Perilaku Akademik, Mental, Sosial, dan Digital Mahasiswa Pascasarjana Yogyakarta Tiga Tahun Setelah Pandemi Covid-19: Systematic Literature Review. Jurnal Konseling Gusjigang, 10(1), 118–125.
Prastiwi, M. (2025). Hasil Survei: 34,51 Persen Peserta Didik Berpotensi Alami Kekerasan. Https://Www.Kompas.Com/. https://www.kompas.com/edu/read/2025/02/13/130805071/hasil-survei-3451-persen-peserta-didik-berpotensi-alami-kekerasan?lgn_method=google&google_btn=onetap
Puspita, R., Borualogo, I. S., & Setyowibowo, H. (2022). Pengembangan program psikoedukasi pencegahan perundungan untuk guru sekolah dasar. Jurnal Psikologi Volume, 15(2).
Rahmani, N. A., & Abdullah, M. N. A. (2025). Dampak Bullying Terhadap Mortalitas Pada Pelajar; Analisis Berdasarkan Demografi Sosial Dan Karakteristik Individu. Sabana: Jurnal Sosiologi, Antropologi, Dan Budaya Nusantara, 4(1), 44–51.
Rahmawati, I. (2023). Kesehatan Mental Siswa Korban Bullying (Studi Kasus Pada Siswa di SDN 1 Sambilawang, Kec. Bungkal Ponorogo).
Refnadi, R. (2018). Konsep self-esteem serta implikasinya pada siswa. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 16–22.
Rusyan, A. T., Winarni, W., & Hermawan, A. (2020). Seri pembaharuan pendidikan membangun kelas aktif dan inspiratif. Deepublish.
Sari, D. (2025). Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Siswa Menjadi Korban Perundungan di Sekolah dan Dunia Maya. Jurnal Keperawatan Cikini, 6(1 SE-Articles), 108–117. https://doi.org/10.55644/jkc.v6i01.213
Sari, D. P., Krisphianti, Y. D., & Hanggara, G. S. (2025). Bullying dan Kesehatan Mental: Studi Literatur Tentang Dampak Di Berbagai Tingkat Sekolah. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 4, 320–326.
Uldafira, A., & Rochmaniah, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Sosial dan Komunikasi Keluarga Terhadap Perilaku Cyberbullying pada Anak. Jurnal Pustaka Komunikasi, 6(2), 327–338.
Zebua, C. F. P., Ardhila, D., Yuriska, Y., & Gurning, F. P. (2024). Analisis Peran Program Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) dalam Mengurangi Beban Finansial Pasien: Studi Literature. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 802–811.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aminata Zuhriyah, Dina Damayanti, Wulan Erliana Safitri, Darsono Darsono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





