Actualization of Qur'anic Values and Living Values in Strengthening The Character of MTsN 1 Sukamara Students in the Society 5.0 Era
DOI:
https://doi.org/10.37304/jied.v1i2.23425Kata Kunci:
Society 5.0 era 1, Living Values Education 2, MTsN 1 Sukamara 3, Qur'anic values 4, Character education 5.Abstrak
Technological developments in the Society 5.0 era not only bring convenience but also raise moral and character issues among students, requiring an educational model capable of addressing these challenges in a broader context. This study aims to analyze how Qur'anic values and Living Values Education (LVE) are integrated in strengthening students' character education and to test its effectiveness as a model for Islamic character building. Using a descriptive quantitative method, the research was conducted through a survey of 300 students in grades VII, VIII, and IX at MTsN 1 Sukamara, Central Kalimantan, with a closed questionnaire containing 15 statements covering the variables of understanding, application, and impact of Qur'anic values and LVE. Data analysis was carried out to see the response trends and the relationship between variables. The results showed that students had a good level of understanding of the importance of Qur'anic-based character education (65.8%), teachers consistently linked learning to Qur'anic values (50.7%), and regular religious activities contributed significantly to character building (60.7%). Although social media influences behavior (50.3%), students still try to filter digital content according to Islamic teachings (55%). These findings indicate that the integration of Qur'anic values and LVE effectively strengthens students' religious, social, and digital character. The implications of this study confirm that this integrative approach can be used as a model for character education policies and practices in Islamic educational institutions. In conclusion, the Qur'anic-LVE integration model is relevant for application in the Society 5.0 era and is recommended for further development in subsequent studies.
Perkembangan teknologi pada era Society 5.0 tidak hanya membawa kemudahan, tetapi juga memunculkan persoalan moral dan karakter pada peserta didik, sehingga dibutuhkan model pendidikan yang mampu menjawab tantangan tersebut dalam konteks yang lebih luas. Penelitian ini bertujuan menganalisis bagaimana nilai-nilai Qur’ani dan Living Values Education (LVE) diintegrasikan dalam penguatan pendidikan karakter siswa serta menguji efektivitasnya sebagai model pembinaan karakter Islami. Menggunakan metode kuantitatif deskriptif, penelitian dilakukan melalui survei terhadap 300 siswa kelas VII, VIII, dan IX MTsN 1 Sukamara, Kalimantan Tengah, dengan angket tertutup berisi 15 pernyataan yang mencakup variabel pemahaman, penerapan, dan dampak nilai Qur’ani serta Living Values Education (LVE). Analisis data dilakukan untuk melihat kecenderungan respons serta hubungan antarvariabel. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memiliki tingkat pemahaman yang baik terhadap pentingnya pendidikan karakter berbasis Qur’ani (65,8%), guru konsisten mengaitkan pembelajaran dengan nilai-nilai Al-Qur’an (50,7%), dan kegiatan keagamaan rutin berkontribusi signifikan terhadap pembentukan akhlak (60,7%). Meskipun media sosial berpengaruh terhadap perilaku (50,3%), siswa tetap berupaya menyaring konten digital sesuai ajaran Islam (55%). Temuan ini menunjukkan bahwa integrasi nilai Qur’ani dan LVE efektif memperkuat karakter religius, sosial, dan digital siswa. Implikasi penelitian ini menegaskan bahwa pendekatan integratif tersebut dapat dijadikan model kebijakan dan praktik pendidikan karakter di lembaga pendidikan Islam. Kesimpulannya, model integrasi Qur’ani–LVE relevan diterapkan di era Society 5.0 dan direkomendasikan untuk dikembangkan dalam penelitian lanjutan
Unduhan
Referensi
REFERENCES
Article
Acetylena, S., & Sirojuddin, A. (2025). Pengembangan Desain Pendidikan Karakter Berbasis Tiga Kecerdasan Manusia. Andragogi Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 103–115. https://doi.org/https://doi.org/10.31538/adrg.v5i1.1315
Adam, A., Basama, A., Hadilla, M., & Sadek, I. (2022). Urgensi Pendidikan Islam dalam Pembentukan Akhlak Al-Kharimah Generasi Milenial di Desa Togoliua Adiyana Adam 1 , Astrifani Basama 2 , Milawati Hadilla 3 , Idayanti Sadek 4 IAIN Ternate, Maluku Utara.Indonesia. Jurnal Ilmiah WahanaPendidikan, 8(June), 155–161. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.6640438
Adib, M. A. (2024). URGENSI MENJADI TELADAN: PERAN GURU SEBAGAI ROLE MODEL DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Edification Journal:Pendidikan Agama Islam, 7(1), 31–44. https://doi.org/https://doi.org/10.37092/ej.v7i1.756
Anita Isnaini, I. (2025). KEPEMIMPINAN KEPALA MADRASAH DALAM PENANAMAN NILAI-NILAI RELIGIUS SISWA DI MTSN 4 KARANGANYAR. TADBIR : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 13(03), 589–604. https://doi.org/https://doi.org/10.30603/tjmpi.v13i3.6959
Anwar, R. N. (2025). Integrasi Pendidikan Karakter Islami dengan Dimensi Profil Lulusan dalam Membentuk Generasi Beriman dan Bertakwa. Prosiding Seminar Nasional FKIP UST Yogyakarta, 2(1), 514–520.
Araida Purba, Yakobus Ndona, D. S. (2025). SENTRI : Pendidikan Nilai sebagai Fondasi Pembentuk Karakter Siswa di Era Digital. SENTRI:Jurnal Riset Ilmiah, 4(10), 2466–2476. https://doi.org/https://doi.org/10.55681/sentri.v4i10.4753
Aris Fadlan, U. (2025). Peran guru pendidikan agama islam dalam membentuk karakter religius siswa melalui pembelajaran, keteladanan, dan pembiasaan nilai Islam Aris Fadlan. (AEJ) Advances in Education Journal, 1(6), 631–637. https://doi.org/https://journal.al-afif.org/index.php/aej/article/view/102
Asrofi, Hamilaturroyya, P. (2025). ASESMEN PEMBELAJARAN PROFETIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM: STRATEGI HOLISTIK UNTUK PENGUATAN NILAI SPIRITUAL DAN KARAKTER PESERTA DIDIK. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 5(2), 66–78. https://doi.org/https://doi.org/10.51878/strategi.v5i2.4839
Carmidin, M. S. (2025). Implementasi nilai-nilai al- qur’an dalam pembelajaran pai di era merdeka belajar. UNISAN JURNAL: JURNAL MANAJEMEN DAN PENDIDIKAN, 4(4), 47–55. https://doi.org/http://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal/article/view/3557
Chairuddin, M. (2025). INTEGRASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KEGIATAN PESANTREN RAMADHAN. Madrasah Ibtidaiyah Education Journal, 2(2), 86–94. https://doi.org/https://doi.org/10.63321/miej.v2i2.69
Dedi Adiansyah, B. (2023). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI KESALEHAN SOSIAL DIPONDOK PESANTREN DALAM MENGHADAPI ERA SOCIETY 5.0. JURNAL INOVASI PENDIDIKAN, 1(2), 64–81. https://doi.org/https://doi.org/10.60132/jip.v1i2.16
Desriani Nggolaon, E. S. (2025). PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI MEDIA TANTANGAN DAN PELUANG DI ERA GEN ALPHA DIGITAL : Damhil Education Journal, 5(1), 55–63. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/dej.v5i1.2864
Evi Luthfi Nurulhayati, T. (2025). INTEGRASI KONSEP NAFS AL- GHAZALI DALAM MENGHADAPI DEGRADASI MORAL PESERTA DIDIK DI ERA DIGITAL Universitas Islam Negeri ( UIN ) Sunan Gunung Djati Bandung , Indonesia. ALMUSTOFA: Journal of Islamic Studies and Research, 02, 73–88. https://doi.org/https://ejournal.bamala.org/index.php/almustofa/article/view/548
Fatimah Nurlala Iwani, Achmad Abubakar, H. I. (2024). Moralitas Digital dalam Pendidikan : Mengintegrasikan Nilai-Nilai Al- Qur ’ an di Era Teknologi. JIDer: Journal of Instructional and Development Researches, 4(6), 551–565. https://doi.org/https://doi.org/10.53621/jider.v4i6.419
Haningsih, S. (2022). Model Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 4, 93–100. https://doi.org/10.30595/pssh.v4i.301
Herawati, A., Sinta, P. D., Marati, S. N., & Sari, H. P. (2025). Peran Pendidikan Islam Dalam Membangun Karakter Generasi Muda di Tengah Arus Globalisasi. IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 3(April), 370–380. https://doi.org/https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i2.987
Husna, K. A. (2025). Internalisasi Nilai-Nilai Qur’ani dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 4(1), 8–15. https://doi.org/http://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/JIT/article/view/150
Janah, I. R., & Surawan, S. (2025). VALIDASI EMOSIONAL SEBAGAI FONDASI PENGEMBANGAN KARAKTER SISWA. PENA: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 1–9. https://doi.org/https://ejournal.almusthofa.org/index.php/pena/article/view/133
Kesuma, G. C., & Fatoni, A. (2025). NILAI NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM AL-QURAN. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasa, 10(4). https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34152
Labibah, S., & Surawan, S. (2025). EDUCATIO : Journal of Education and Learning Self-Control Education as a Preventive Measure against Toxic Relationships among Students. Journal of Education and Learning, 1(1). https://doi.org/https://educatio.intakepustaka.com/index.php/educatio
Leli Patimah, Y. T. H. (2021). Menanggulangi Dekadensi Moral Generasi Z Akibat Media Sosial Melalui Pendekatan Living Values Education ( LVE ). PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 5, 150–158. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/pembelajar.v5i2.18359
Lubis, R. A., Eliza, N., Asriani, N., Anggriani, F., Khairunnisa, C., Nurainun, N., & Rambe, M. S. (2024). Pendidikan Islam Dan Pembentukan Karakter Religius Kepada Anak. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(1), 8078–8091. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/innovative.v4i1.8029
Lubis, Y. M., & Kadri, W. N. (2024). Ujaran Kebencian di Era Digital ( Perspektif Etika Komunikasi AL-Quran dan Solusinya ). BUSYRO(Jurnal Dakwah Dan Komunkasi Islam), 6(November), 1–17. https://doi.org/10.55352/kpi.v6i1.1126
Mazrur, Rodhatul Jennah, Norjanah, Surawan. (2024). PEMBINAAN SISWA PADA MAJLIS TAKLIM DISEKOLAH MAN KOTA PALANGKA RAYA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BACA QURAN. JURNAL PARIS LANGKIS, 5, 33–42. https://doi.org/https://doi.org/10.37304/paris.v5i1.15232
Muhammad, A. M. (2025). Implementasi pendidikan karakter dalam kegiatan ekstrakurikuler islami. JURNAL MEDIA AKADEMIK (JMA), 3(1). https://doi.org/https://doi.org/10.62281/v3i1.1560
Muhammad Alimmu Ammar, E. Y. (2025). GERAKAN CINTA AL-QUR’AN:MEMBANGUN GENERASI QUR’ANI DI KELURAHAN TANJUNG REJO. Pediaqu : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 4(4), 7036–7048. https://doi.org/https://publisherqu.com/index.php/pediaqu/article/view/3099
Nasrullah, N. (2025). Menggugat Model Evaluasi Kognitif dalam PAI sebagai Penghambat Pendewasaan Iman. AN-NUR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 443–459. https://doi.org/https://journal.an-nur.org/index.php/annur/article/view/67
Ningsih, A. M., & Aisyah, S. N. (2025). Representasi Nilai-Nilai Moral dalam Komik Digital : Studi pada Webtoon Pupus Putus Sekolah dalam Perspektif Islam. JIMU: Jurnal Ilmiah Multi Disiplin, 03(03), 1618–1628. https://doi.org/https://ojs.smkmerahputih.com/index.php/jimu/article/view/884
Nursikin, M. (2024). Pendidikan Nilai di Era Digital : Tantangan dan Peluang. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 326–335. https://doi.org/https://afeksi.id/jurnal/index.php/afeksi/
Patty, Muh. Akbar, T. (2024). EXPLORATION OF CHARACTER EDUCATION PERSPECTIVE OF LIVING VALUE EDUCATION: A CASE STUDY ONTPA ANWAR RASYID YOGYAKARTA. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(4), 29–42. https://doi.org/https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.20279
Pratiwi, I., & Agustia, N. R. (2025). Pembentukan Karakter Religius Siswa Kelas X di Madrasah Aliyah Swasta Farhan Syarif Hidayah Kecamatan Sunggal Formation of Religious Character of Class X Students at Farhan Syarif Hidayah Private Islamic High School , Sunggal District. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan PengabdianKepada Masyarakat, 5(1), 456–467. https://doi.org/https://doi.org/10.56832/edu.v5i1.819
Rambe, N. (2024). STRATEGI GURU DALAM INTERNALISASI NILAI-NILAI SPIRITUAL BAGI SISWA. Analysis, 2(2), 241–249. https://doi.org/https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/analysis/article/view/613
Salsa Nurhabibah, Herlini Puspika Sari, & Siti Fatimah. (2025). Pendidikan Karakter di Era Digital: Tantangan dan Strategi dalam Membentuk Generasi Berakhlak Mulia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 194–206. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i3.1099
Salviana, V., Soedarwo, D., & Salam, A. (2025). Transformasi Karakter Santri melalui Edu-Ecoliteracy Islamisebagai InstrumenPesantrenMuhammadiyahdalam MendukungTercapainyaSDGs. Sospol: Jurnal Sosial Politik, 8090(246), 51–69. https://doi.org/10.22219/jurnalsospol.v11i3.42306
Sari, A. P. (2024). Peran Filsafat Ilmu dalam Membangun Karakter Pendidikan di Era Digital dan Teknologi. Teknologi Transformasi Digital (Digitech), 4(September), 952–958. https://doi.org/https://doi.org/10.47709/digitech.v4i2.5129
Sari, H. P., Husna, S., & Siregar, R. (2025). Peran Pendidikan Islam Dalam Mengatasi Dampak Negatif Globalisasi Terhadap Karakter Generasi Z. QOSIM : Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 3(2), 790–800. https://doi.org/:https://doi.org/10.61104/jq.v3i2.1143
Shafira, A., Porwitasari, D. A., Khoiriyani, I., & Putri, N. (2024). Implementasi Pembelajaran Learning By Doing di SDIT Alam Nurul Islam Dalam Menumbuhkan Karakter Percaya Diri. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Humaniora, 4(1), 1131–1139. https://doi.org/https://doi.org/10.56799/peshum.v4i1.7003
Shodiq, S. F. (2021). Pengaruh Kepekaan Sosial terhadap Pengembangan Pendidikan Karakter Berbasis Masyarakat. Jurnal Basicedu, 5(6), 5648–5659. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1698
Silvi Indria Putri, Z. (2024). INOVASI PEMBELAJARAN PAI: MENGINTEGRASIKAN LIVING VALUES EDUCATION(LVE) UNTUK MEMBENTUK KARAKTER SISWA. At-Tajdid: Journal of Islamic Studies, 4(4), 156–165. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/at-tajdid.v4i4.35121
Srihartini, Y., & Saputra, A. M. (2025). Penerapan Pembelajaran PAI Berbasis Kehidupan Living Values Education (LVE). At-Tadris : Journal of Islamic Education, 4(2), 256–264. https://doi.org/10.56672/attadris.v4i2.420
Surawan, Siti Sarifah, A. D. A. (2024). Mengembangkan Basic Kecerdasan Spiritual melalui Religious Culture di Sekolah Vokasi. JURNAL MU’ALLIM, 6(2). https://doi.org/10.35891/muallim.v5i2.4156
Surawan, S., & Norvia, L. (2022b). KONTRIBUSI PEMBINAAN AKHLAK DALAM MENANAMKAN SELF-CONTROL SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI. SITTAH: Journal of Primary Education, 3(2), 102–116. https://doi.org/10.30762/sittah.v3i2.461
Syamsudin, F., & Hadi, M. S. (2025). Pengaruh Pendidikan Karakter , Keterampilan Sosial , dan Lingkungan Keluarga terhadap Perilaku Prososial Siswa Sekolah Dasar. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8(2), 1327–1332. https://doi.org/https://doi.org/10.54371/jiip.v8i2.6869
Wahyuni, N. S. (2022). PENGARUH BUDAYA ORGANISASI DAN MOTIVASI KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI DI PT . BINTANG COSMOS. JURNAL PRICE : Ekonomi Dan Akuntasi, 01(01), 1–11. https://doi.org/https://doi.org/10.58471/jecoa.v1i01.1724
Book
Agusiady, R., Dwiputrianti, S., & Kusumastuti, D. (2024). Mewujudkan Good Corporate Governance (Tata Kelola Perusahaan yang Baik) di Era Industri 4.0 Dan Masyarakat 5.0. Deepublish.
Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., ... & Imaduddin, M. (2022). Pendidikan agama Islam di era disrupsi. Tohar Media.
Hadi, Y. N., & Fihris, M. A. (2024). Madrasah dalam Kurun Modernitas. Fatiha Media.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Sabilah Labibah, Surawan Surawan

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author retains full copyright over his/her work. The article is licensed under: Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0). This license permits others to copy, distribute, display, and create derivative works, provided they acknowledge the author(s) and the source of the original publication.
















